Een landingspagina is een losse webpagina die maar één doel heeft: bezoekers vangen. Op een landingspagina wil je bijvoorbeeld dat jouw bezoeker iets download, in ruil voor een email adres. Je kunt zo’n pagina ook inzetten om een product of dienst te verkopen, of om inschrijvingen te krijgen voor een event.
Waarom kan een landingspagina beter bezoekers vangen dan een gewone webpagina?
Nu vraag je je waarschijnlijk af: waarom kan een landingspagina dan beter bezoekers trekken en vangen dan een gewone webpagina? Omdat je op deze landingspagina maar één doel heeft: het vangen van de bezoeker. Daarom worden op een landingspagina minder afbeeldingen getoond omdat dit alleen maar zorgt voor afleiding. Ook worden het menu en links naar andere pagina’s vaak weggelaten, omdat dit alleen maar de kans vergroot dat de bezoeker iets anders gaat lezen. En dat wil je niet, je wilt de bezoeker tenslotte vangen.
Twee soorten landingspagina’s
Er zijn grofweg twee soorten landingspagina’s:
- de korte landingspagina of ook wel squeezepage;
- de SalesPitch pagina.
De korte landingspagina – Squeezepage
Bij de korte landingspagina, staat alles wat je moet weten in één scherm. Het aanbod is een no-brainer (dit wil je) en de drempel ligt laag om jezelf in te schrijven. Dit noemen we ook wel een squeezepage en dit werkt heel goed bij weggevers. Hieronder een voorbeeld van de BusinessRocketeer.
De Salespitch
Op de langere SalesPitch pagina verkoop je een product of dienst waarover de bezoeker langer moet nadenken. Je begeleidt dit denkproces met de 13-punts Salespitch. Zo bouw je de interesse stap voor stap op, door eerst aan te sluiten bij de behoefte bezoeker en langzaam af te dalen naar een niet uit te stellen aankoop.
TIP: zet je landingspagina op een apart domein
Tip: gebruik voor je losse landingspagina een apart domein wat makkelijk te onthouden is, dan kun je het ook mooi gebruiken tijdens presentaties en netwerk events. Bijvoorbeeld rocketplan.nl, of blockchainpresentatie.nl
Zelf een landingspagina maken?
We krijgen regelmatig de vraag hoe we onze landingspagina’s maken en of we hiervoor speciale tools voor gebruiken. Wil je zelf een landingspagina maken, dan heb ik twee handige tools voor je: Leadpages en Instapage.
Leadpages
Wij gebruiken Leadpages al langere tijd met veel succes en willen je deze tool zeker aanraden als je snel een goede landingspagina wilt maken. Leadpages regelt veel zaken voor je (versturen van weggever, alert naar jou, opslaan leads) en maakt het een makkelijke tool. Het is een stuk goedkoper en completer dan het alternatief Instapage. Hier lees je stap voor stap hoe je zelf een landingspagina kunt met Leadpages.
Instapage
Instapage heeft daarentegen wel hele goede integraties met email automation en CRM software en is daarmee wat meer afgestemd op de geavanceerde gebruiker. Dus wil je zelf een volledig verzorgde landingspagina maken, zonder ingewikkelde koppelingen en aanpassingen? Dan is Leadpages echt iets voor jou. Hier lees je stap voor stap hoe je zelf een landingspagina kunt met Instapage.
Hoe weet je nu of je een goede landingspagina hebt gemaakt?
Wil je weten of je een goede landingspagina hebt gemaakt? Of wil je je bestaande landingspagina optimaliseren? Gebruik dan deze 15 punts checklist van DigitalMarketer om je landingspagina nog even langs de lat te leggen.