Zo maak je een landingspagina met Instapage

zo maak je een landingspagina met instapage

We krijgen regelmatig de vraag hoe we onze landingspagina’s maken en of we hiervoor speciale tools voor gebruiken. In dit blogbericht gaan we je alles vertellen over Instapage. Dit is één van de meest handige tools waarmee je een krachtige landingspagina kunt maken. 

 

Wat is een landingspagina?

Een landingspagina is een pagina op je website of op een los domein die volgens een bepaalde methodiek wordt opgebouwd om een specifiek doel te bereiken. In marketing termen noemen ze dit ook wel een conversiepagina. Denk als doel bijvoorbeeld aan een inschrijving op je mailinglijst, een deelbericht op social media of de inschrijving voor een evenement. Kenmerken aan een landingspagina is dat de bezoeker recht op het doel wordt afgestuurd, en er verder geen afleiding is. Er is dus geen menu, er zijn geen links naar andere pagina's, geen overbodige plaatjes, etc. 

 

Waarom een landingspagina inzetten

Dit zorgt ervoor dat je concreet bezig gaat met het bereiken van je online doelen en je meer resultaten gaat boeken. Veel B2B ondernemers in het MKB maken nog geen gebruik van landingspagina’s. Wat ons opvalt is dat er veel meer aandacht wordt besteed aan verkeer genereren naar je website, maar dat er eigenlijk nog niet goed is nagedacht over waar het verkeer terecht komt. Verkeer genereren via SEO of advertentiekanalen als Adwords is uiteraard nodig om bezoekers kennis te laten maken met je product of dienst. En dan wil je natuurlijk dat deze bezoekers ook een concrete actie nemen. Een landingspagina is een perfect instrument om dit te bereiken.

 

Instapage als landingspagina tool

Je kunt binnen je (WordPress) CMS een pagina aanmaken en deze als landingspagina inzetten. Als je hiervoor een tool zoals Instapage gebruikt kun je kant-en-klare sjablonen gebruiken, die je makkelijk kunt aanpassen. Daarnaast kun je snel een variatie op je pagina maken om te kunnen testen. Een ander groot voordeel is dat je vaak gebruik kunt maken van kant-en-klare links met andere tools, zoals bijvoorbeeld emailmarketing of een CRM. Zo kun je snel een goede landingspagina maken. 

instapage-home

Instapage in de Praktijk

Hieronder gaan we je stap voor stap uitleggen hoe je kunt starten met Instpage en gaan je laten zien hoe je een opt-in pagina kunt maken en publiceren. Op deze pagina bieden we een zogeheten teaser en vragen hiervoor in ruil een naam en e-mailadres. Een teaser, of ook wel 'weggever' is een ideale manier om in contact te komen met je bezoeker. Meer over teasers

  • Ga naar Instapage  en maak gratis een account aan. Je wordt na aanmelding direct ingelogd en doorverwezen.
  • Volgende stap is het kiezen van een sjabloon. Belangrijk is om niet te lang te zoeken naar een sjabloon, dit kan namelijk veel tijd kosten. Bij opt-in pagina's is onze ervaring dat mooi niet altijd goed hoeft te werken. Ga dus niet teveel op je eigen mening en smaak af maar test variaties.
  • Een van de redenen waarom wij fan zijn van Instapage is dat het testen van verschillende variaties super eenvoudig is. Later meer hierover.
  • Kies een sjabloon door er op te klikken;
  • We kiezen in dit voorbeeld een sjabloon voor het aanvragen van een offerte.
Instapage sjablonen
  • Geef je nieuwe pagina een naam;
  • en je kunt aan het werk: begin met aanpassen!
instapage-landingspagina-offerte-aanvragen
  • Je kunt nu je logo toevoegen
  • Jouw huisstijl kleuren en lettertypes instellen
  • Je kunt de teksten aanpassen en een eigen foto toevoegen (tip: op Pexels vind je gratis sfeervolle stockfoto's)
  • Ga het sjabloon niet helemaal naar jouw smaak omgooien. Dat is veel werk en een aanpassing in de layout leidt zelden tot een hogere conversie
  • Wanneer je de pagina contextueel hebt ingericht gaan we het formulier instellen.
instapage-landingspagina-offerte-aanvragen-bewerken
  • Klik op het formulier en klik op ‘edit’. Je kunt nu de velden wijzigen of extra velden toevoegen.
  • Geef je iets weg en wil je de drempel laag leggen? Vraag dan alleen naar het email adres.
  • Heb je meer gegevens nodig? Bijvoorbeeld voor een scan of een offerte? Voeg dan meerdere velden toe.
  • Je kunt Instapage gebruiken voor het eenvoudig opvangen van jouw inschrijvingen
  • je kunt kiezen om na het invullen door te zetten naar een download, of naar een andere pagina
  • Instapage zelf géén mail sturen naar jouw nieuwe relatie, dat moet je met een andere tool doen
  • Wij werken daarvoor graag met een integratie zoals ActiveCampaign, dat geeft veel mogelijkheden voor follow up.
  • Klik op ‘integraties’ om te koppelen met een e-mailmarketing tool.

 

  • Als je iets wilt laten downloaden klik je bovenin op 'download'.
  • In dit voorbeeld van de offerte aanvraag houden we het bij een eenvoudige melding: Bedankt voor je aanvraag! We nemen vandaag nog contact op. 
  • Je kunt nog een pagina opgeven waarnaar de inschrijver wordt doorgezet na het succesvol inschrijven, bijvoorbeeld je homepage, of een bedankpagina
  • Tip: op een bedankpagina kun je nog iets aanbieden, de inschrijver heeft interesse getoond en wil misschien wel meteen meer...
  • Is je formulier klaar? Klik dan op de knop ‘publish’ rechtsboven.
  • Je krijgt nu de melding dat je de pagina nog even aan moet passen voor mobiel
  • Dat is belangrijk, want tegenwoordig is meer dan 50% van de bezoekers mobiel
  • zet alles in de mobiele weergave strak en bedenk daarbij dat mobiele bezoekers BIJNA NOOIT SCROLLEN
  • zorg dus dat je formulier inclusief knop direct zichtbaar is op een mobiel
br-instapage-inschrijving-mobiel
  • Is je formulier nu echt klaar? Klik dan op de knop ‘publish’ rechtsboven.
  • Je kunt nu de plek kiezen waar je pagina moet staan: op een apart domein, op je website, op facebook...
  • We kiezen nu voor een demo pagina
br-instapage-landingspagina-publiceren
  • Jouw pagina is nu gepubliceerd, ons voorbeeld staat op http://instapage-rocketeer.pagedemo.co/
  • We hoeven nu alleen nog even een notificatie e-mail in te stellen zodat je een notificatie krijgt wanneer iemand het formulier heeft ingevuld.
  • Ga hiervoor naar het overzichtsscherm door op het Instapage logo te klikken. In het overzichtsscherm zie je je opt-in pagina staan met rechts een envelop. Klik op de envelop:

 

Schermafbeelding 2018-04-05 om 15.10.50
  • klik linksboven op ‘lead notifications’ en vul vervolgens het e-mailadres in waarop je je aanmeldingen wilt ontvangen
  • Je landingspagina is nu klaar. Het is een pagina waar de bezoeker eigenlijk maar één ding kan: invullen. Daardoor wordt een bezoeker verder niet afgeleid en is de kans groter dat deze tot actie over gaat.
  • Jij krijgt van elke inschrijving vervolgens een bericht, zodat je contact kunt opnemen met je lead.
  • De leads worden netjes opgeslagen in Instapage. Die zie je ook wanneer je op het envelopje klikt.

 

Conclusie en advies

Wij gebruiken Instapage al geruime tijd met veel succes en willen je deze tool zeker aanraden als je snel een goede landingspagina wilt maken. De koppelingen met externe integraties zoals ActiveCampaign werken goed en zijn makkelijk op te zetten. 

 

Update 5 april 2018

Instapage kondigt eind 2017 nieuwe abonnementen aan, waarmee de prijzen flink worden verhoogd. Het kleinste abonnement kost nu $69 per maand, en dat is fors vergeleken met andere tools. Je kunt het natuurlijk altijd een aantal maanden proberen, als je er nieuwe opdrachten mee binnen haalt kan het uit. Goede alternatieven zijn Leadpages en verschillende WordPress Plugins, zoals bijvoorbeeld Convert Pro. Ook Mailchimp biedt tegenwoordig een service voor landingspagina's. Dat kan heel handig zijn als je alles zelf wilt doen, want dan heb je de pagina en de emailmarketing in één tool geregeld.

Gratis e-book

Slimme Marketing en Sales voor B2B Ondernemers Raket

Hoe je makkelijk nieuwe ZAKELIJKE klanten krijgt zonder lastige sales trajecten

Waarom het wachten op aanvragen slecht is voor jou en je bedrijf... en wat je daarvoor in de plaats kunt doen

Hoe je uit het niets nieuwe relaties kunt benaderen én een klantrelatie kunt starten, ook als je geen verkoper bent

Wanneer het slim is om je product of dienst gewoon weg te geven

Wat je juist niet moet doen in het begin van een zakelijke relatie... ook al zweren vele verkopers hierbij

15585

Gratis eBoek 

Slimme Marketing en Sales voor B2B Ondernemers

De Grootste Valkuil - Harde lessen - De Ontdekking - Taart vs Muffins - Case KantoorMakeOvers - 7 Stappen naar slimme B2B marketing en sales - BONUS: het B2B Marketing en Sales Vliegwiel

"Lekker boekje!"

Arjan Yspeert - Auteur 'De Vrije Adviseur'