Zo maak je een landingspagina met Leadpages

We krijgen regelmatig de vraag hoe we onze landingspagina’s maken en of we hiervoor speciale tools voor gebruiken. In dit blogbericht gaan we je alles vertellen over Leadpages. Dit is één van de meest handige tools waarmee je een volledig verzorgde landingspagina kunt maken. 

 

Wat is een landingspagina?

Een landingspagina is een pagina op je website of op een los domein die volgens een bepaalde methodiek wordt opgebouwd om een specifiek doel te bereiken. In marketing termen noemen ze dit ook wel een conversiepagina. Denk als doel bijvoorbeeld aan een inschrijving op je mailinglijst, een deelbericht op social media of de inschrijving voor een evenement. Kenmerken aan een landingspagina is dat de bezoeker recht op het doel wordt afgestuurd, en er verder geen afleiding is. Er is dus geen menu, er zijn geen links naar andere pagina's, geen overbodige plaatjes, etc. 

 

Waarom een landingspagina inzetten

Dit zorgt ervoor dat je concreet bezig gaat met het bereiken van je online doelen en je meer resultaten gaat boeken. Veel B2B ondernemers in het MKB maken nog geen gebruik van landingspagina’s. Wat ons opvalt is dat er veel meer aandacht wordt besteed aan verkeer genereren naar je website, maar dat er eigenlijk nog niet goed is nagedacht over waar het verkeer terecht komt. Verkeer genereren via SEO of advertentiekanalen als Adwords is uiteraard nodig om bezoekers kennis te laten maken met je product of dienst. En dan wil je natuurlijk dat deze bezoekers ook een concrete actie nemen. Een landingspagina is een perfect instrument om dit te bereiken.

 

Leadpages als landingspagina tool

Je kunt binnen je (WordPress) CMS een pagina aanmaken en deze als landingspagina inzetten. Als je hiervoor een tool zoals Leadpages gebruikt kun je kant-en-klare sjablonen gebruiken, die je makkelijk kunt aanpassen. Daarnaast kun je snel een variatie op je pagina maken om te kunnen testen. Een ander groot voordeel is dat je vaak gebruik kunt maken van kant-en-klare links met andere tools, zoals bijvoorbeeld emailmarketing of een CRM. Zo kun je snel een goede landingspagina maken. 

leadpages

Leadpages in de Praktijk

Hieronder gaan we je stap voor stap uitleggen hoe je kunt starten met Leadpages en gaan je laten zien hoe je een opt-in pagina kunt maken en publiceren. Op deze pagina bieden we een weggever en vragen hiervoor in ruil een naam en e-mailadres. Een weggever is een ideale manier om in contact te komen met je bezoeker. Meer over weggevers

  • Ga naar Leadpages en maak gratis een account aan. Je wordt na aanmelding direct ingelogd en doorverwezen.
  • Volgende stap is het kiezen van een sjabloon. Belangrijk is om niet te lang te zoeken naar een sjabloon, dit kan namelijk veel tijd kosten. Bij opt-in pagina's is onze ervaring dat mooi niet altijd goed hoeft te werken. Ga dus niet teveel op je eigen mening en smaak af maar test variaties.
  • Kies een sjabloon door er op te klikken;
  • We kiezen in dit voorbeeld een sjabloon voor een 'free resource or download'.
leadpages sjablonen
  • Geef je nieuwe pagina een naam;
  • en je kunt aan het werk: begin met aanpassen!
leadpages sjabloon
  • Je kunt nu je logo toevoegen
  • Jouw huisstijl kleuren en lettertypes instellen
  • Je kunt de teksten aanpassen en een eigen foto toevoegen (tip: op Pexels vind je gratis sfeervolle stockfoto's)
  • Ga het sjabloon niet helemaal naar jouw smaak omgooien. Dat is veel werk en een aanpassing in de layout leidt zelden tot een hogere conversie
  • Dit is het resultaat:
leadpages landingspagina business rocketeer
  • Wanneer je de pagina contextueel hebt ingericht gaan we het formulier instellen.
  • Klik op de knop en klik op ‘edit leadbox’. Je kunt nu de popup achter de knop wijzigen of extra velden toevoegen.
Schermafbeelding 2018-08-27 om 12.32.17
  • We passen de popup aan met een afbeelding van ons eigen e-boek
  • We voegen een eigen melding toe over privacy: 'Wij respecteren jouw privacy GDPR/AVG proof'
  • Vervolgens alleen nog even de kleuren aanpassen aan de huisstijl
  • En we kunnen verder met het aanmaken van de weggever!
leadpages landingspagina maken business rocketeer b2b ondernemer
  • Blijf nog even in de popup, want hier moet je je weggever nog toevoegen
  • Beweeg je muis over de knop en klik op 'edit integrations'
  • Hier kun je de bezorging van je weggever inrichten

 

edit integrations
  • Klik op '3-actions' en vervolgens op 'add a leadmagnet'. Dat is je weggever en die ga je nu toevoegen.
  • Maak de weggever aan met een mail en upload je weggever.
  • Nu handelt Leadpages al je opt-ins af, dat is heel handig, je hoeft verder niets in te stellen.
  • Je krijgt vanzelf bericht als iemand jouw weggever downloadt
  • Je kunt ook een externe integratie instellen, bijvoorbeeld ActiveCampaign of Mailchimp.

 

leadpages formulier
leadpages weggever aanmaken
  • Je kunt nog een pagina opgeven waarnaar de inschrijver wordt doorgezet na het succesvol inschrijven, bijvoorbeeld je homepage, of een bedankpagina
  • Tip: op een bedankpagina kun je nog iets aanbieden, de inschrijver heeft interesse getoond en wil misschien wel meteen meer...
  • Is je formulier klaar? Klik dan op de knop ‘publish’ rechtsboven.
  • Leadpages zet je pagina op een apart domein zodat je niet in je bestaande website hoeft te wijzigen
  • Je kunt ook een eigen domein kiezen,
  • De pagina is ook meteen aangepast voor mobiel, dat doet Leadpages automatisch.
  • En dit is de email die je krijgt als je jezelf inschrijft:

 

leadpages email

 Conclusie en advies

Wij gebruiken Leadpages al langere tijd met veel succes en willen je deze tool zeker aanraden als je snel een goede landingspagina wilt maken. Leadpages regelt veel zaken voor je (versturen van weggever, alert naar jou, opslaan leads) en maakt het een makkelijke tool. Het is een stuk goedkoper en completer dan het alternatief Instapage. Instapage heeft daarentegen wel hele goede integraties met email automation en CRM software en is daarmee wat meer afgestemd op de geavanceerde gebruiker. Dus wil je zelf een volledig verzorgde landingspagina maken, zonder ingewikkelde koppelingen en aanpassingen? Dan is Leadpages echt iets voor jou.  

15585

Gratis eBoek 

Slimme Marketing en Sales voor B2B Ondernemers

De Grootste Valkuil - Harde lessen - De Ontdekking - Taart vs Muffins - Case KantoorMakeOvers - 7 Stappen naar slimme B2B marketing en sales - BONUS: het B2B Marketing en Sales Vliegwiel

"Lekker boekje!"

Arjan Yspeert - Auteur 'De Vrije Adviseur'