Online leadgeneratie werkt geweldig, als je tenminste veel online bezoekers hebt. De meeste ‘gewone’ ondernemers ontmoeten hun nieuwe relaties toch nog vaak ‘offline’. En hoe pak je dit dan aan? Daar heb ik wat op gevonden: de Mobiele Leadvanger. Dat is een kleine landingspagina op je mobiel. Laat jouw nieuwe relatie even zijn gegevens invullen en voilà: jij bouwt nu ook digitaal aan de relatie. Dat is slimme leadgeneratie B2B style. Hieronder lees je er meer over, inclusief een aantal voorbeelden uit de praktijk.
Leadgeneratie is nog steeds dé focus voor B2B Marketeers
Leadgeneratie is nog steeds dé focus voor B2B Marketeers. Dat blijkt uit het B2B-marketingonderzoek van Emerce onder 200 B2B-marketeers in Nederland. Je kunt op verschillende manieren leadbronnen aanboren, grofweg onderverdeeld in online en offline leadgeneratie B2B. Over online leadgeneratie hoor je een hoop succesverhalen:
Online leadgeneratie werkt natuurlijk geweldig…
Online leadgeneratie werkt geweldig:
- je zet een webpagina klaar;
- mensen bezoeken je pagina;
- vinden dat interessant;
- ze schrijven zich in op jouw mailing lijst;
- en de leads rollen als vanzelf binnen.
Jij bouwt vervolgens een nieuwe relatie op met een aantal mails en aanbiedingen en een deel daarvan wordt vervolgens klant. Dit is de ideale leadgeneratie b2b style die iedereen zich toewenst. En dat kán werken, als je VEEL bezoekers naar je website weet te trekken. Jammer genoeg wordt niet iedereen slapend rijk in z’n hangmat. De meeste ‘gewone’ ondernemers ontmoeten hun nieuwe relaties toch nog vaak ‘offline’. Hoe pak je de leadgeneratie dan aan?
Hoe doe je je leadgeneratie B2B dan met nieuwe ‘offline’ relaties?
Als je je nieuwe relaties vaak ’offline’ ontmoet, bijvoorbeeld op een netwerk event, of tijdens een ontmoeting of een afspraak, dan wil je die natuurlijk ook ‘vangen’ als lead en er een relatie mee opbouwen. Hoe doe je dat dan? Je kunt een visitekaartje uitwisselen en afwachten. Nog een paar keer bellen… Dit wist je al. Maar je kunt ze niet zomaar een nieuwsbrief sturen, want daarvoor heb je geen toestemming. Hoe doe je dit dan? Daar heb ik wat op gevonden, een oplossing die past in leadgeneratie b2b:
Ideaal voor ‘offline’ ontmoetingen in je leadgeneratie B2B: de Mobiele Leadvanger
De Mobiele Leadvanger is een kleine landingspagina die je op je mobiel kunt openen. Kom je iemand tegen waaraan je graag meer informatie wilt geven, dan laat je deze persoon zijn voornaam en email adres invullen, toestemming geven en voilà: hij of zij krijgt meteen jouw weggever in de mail. En daarna een aantal interessante mails en aanbiedingen. Een deel hiervan wordt vervolgens klant, zeker als je deze mails af en toe nabelt: je hebt veel meer gespreksstof! Hieronder een mooi voorbeeld uit de praktijk:
Voorbeeld: de Mobiele Leadvanger van de BlockchainRealisten
Ronald Mulder en Lykle de Vries zijn doorgebroken op het gebied van Blockchain technologie. Lykle staat elke week wel een keer voor een volle zaal. Na zo’n presentatie lopen veel mensen nog even op Lykle af met een vraag. Ze zijn enthousiast en willen weten wat Blockchain in hun organisatie kan betekenen. Lykle heeft geen tijd om álles te bespreken en geeft aan dat hij graag wat nastuurt. Hij geeft zijn mobiel, en laat zijn gesprekspartner even zijn voornaam en email invullen.
Deze krijgt nu een mail met een link naar een landingspagina. Daar kun je de presentatie nog even bekijken. Ook kun je je daar inschrijven op publicaties van Ronald over blockchain. In deze mails wordt ook informatie gegeven over een incompany workshop. Je kunt een offerte aanvragen, die je direct via mail toegezonden krijgt. Van iedere offerte aanvraag krijgen de mannen een alert in de mailbox, om telefonisch op te volgen. Dit gaat allemaal vanzelf, het is vooraf geautomatiseerd. Hierdoor weet je zeker dat het gebeurt en dat het op tijd gebeurt. Ook als je het druk hebt.
Alle mails, automatiseringen en de opslag van gegevens is geregeld met ActiveCampaign, en is direct AVG/GDPR proof, hier is ook meteen een privacy policy voor aangemaakt.
‘Ik zie dat het werkt: na een aantal presentaties zagen we de mailinglijst groeien, en kwamen de eerste aanvragen binnen’.
Lykle de Vries – Blockchain Realisten
Lees hier de complete case over de BlockchainRealisen:
Wat ga je dan mailen?
En als je je lead eenmaal hebt gevangen op je lijst, wat ga je dan mailen? Dat kan van alles zijn, als het maar van waarde is voor je nieuwe relatie. Hier heb je acht ideeën, met voorbeelden uit de praktijk, die je zo kunt toepassen.
8 ideeën voor je e-mailmarketing:
Andere praktijkvoorbeelden van de Mobiele Leadvanger
Goboony
Bij Goboony pasten we de mobiele leadvanger ook toe, als hulpmiddel voor de mensen op de beursvloer. Zij kregen na invullen de deelname pagina voor de prijsvraag toegezonden via email. Zo konden ze honderden leads aan hun CRM toevoegen.
Lees hier de complete case over Goboony:
RBZGroep
Bij RBZGroep krijgen nieuwe relaties ter kennismaking meteen een stripboekje toegezonden, waarin met de strip ‘Ernst & Jan’ wordt uitgelegd hoe ze (vooral niet) zijn. Dat werkt natuurlijk hartstikke leuk, als je iemand in tegenkomt en meteen een leuk boekje kunt beloven, en die ook nog eens meteen in de mailbox binnenkomt!
Lees hier de complete case over RBZ Accountants en Ondernemersadviseurs:
Conclusie
Je kunt natuurlijk altijd visitekaartjes uitwisselen en af en toe contact blijven houden. Maar als je je nieuwe relatie meteen laat inschrijven op jouw mailinglist, dan weet je zeker dat je contact houdt, en dat je het initiatief houdt. Zo’n mail automatisering doet het werk voor je. Een mobiele leadvanger kan jou dus gestructureerd ondersteunen in de leadgeneratie, ook wanneer je niet zoveel verkeer hebt op je website en ook wanneer je het zelf te druk hebt om je visitekaartjes af en toe na te bellen of te mailen.
Gratis e-book
Hoe je makkelijk nieuwe zakelijke klanten krijgt zonder lastige salestrajecten
LAAT ME ZIEN HOE DIT WERKT
Preview
modal-
“Lekker boekje!”
Arjan Yspeert – Auteur ‘De Vrije Adviseur’