8 ideeën voor je volgende email nieuwsbrief

Wist je dat email marketing het best converterende digitale marketing kanaal is voor B2B bedrijven? Het levert meer op dan SEO of SEA. Email marketing heeft twee hele belangrijke voordelen. Allereerst: je kunt heel gericht sturen. Er is nog een belangrijker voordeel: email is pijlsnel. Je weet binnen een paar dagen welke relaties geïnteresseerd zijn. Ook als je duizenden relaties mailt! Deze kun je vervolgens met GOOD OLD SALES opvolgen. Goede email marketing kan jou dus veel opleveren. Maar wat ga je dan mailen? Hieronder acht ideeën, met voorbeelden uit de praktijk.

[update: ik heb een negende toegevoegd, die werkt ontzettend goed over een langere periode, omdat je hier elke maand of zelfs elke week iets kunt sturen in een zelfde format, zonder saai of vervelend te worden]

#1. Laat trouwe klanten kennismaken met je andere product of dienst

Bestaande klanten zijn al trouw. Daardoor is het makkelijker om daar meer aan te verkopen. Analyseer welke producten ze nog niet gebruiken en maak hier een mailcampagne op. Doe het wel gesegmenteerd, dus voorkom dat je de klanten informeert die dit product al gebruiken. Die vragen zich dan af waarom je hun iets stuurt wat ze al gebruiken… Refereer aan de bekende producten of diensten die ze al gebruiken, en vertel ze over je andere product. Tip: biedt een weggever aan ter kennismaking. Iedereen die geïnteresseerd is kun je dan opvolgen: vraag naar de ervaring en doe een aanbieding.

Hieronder het voorbeeld van de introductie van een nieuw financieel dashboard, door RBZ Accountants en Ondernemersadviseurs. Eigenaar Henk geeft in de email een korte persoonlijke inleiding en nodigt uit tot een één op één adviesgesprek. Zoals altijd ondersteunen we de mails van RBZ met een cartoon:

ErnstJan_dashboard_v2_kort

Lees hier de complete case over RBZ Accountants en Ondernemersadviseurs:

‘Hoe wordt jouw marketing écht een machientje?’

Sparren met 2 top marketeers

#2. Maak een serie mails met waardevolle kennis voor potentiële klanten

Deel in een serie mails aan potentiële klanten jouw kennis over een bepaald onderwerp. Zo kunnen jouw potentiële klanten zien wat je te bieden hebt. Je kunt de kennis mixen met weggevers: producten of diensten op je vakgebied die jouw potentiële klant ter kennismaking kan proberen. Ook hier kun je iedereen die geïnteresseerd opvolgen: vraag dus altijd naar de ervaring. Als je merkt dat er interesse is maak je een afspraak, of doe je een aanbieding.

TIP: om te ontdekken wat waardevolle kennis is voor jouw doelgroep kun je de Before & After Matrix gebruiken. Een handige tool waarmee je content bedenkt voor je marketing waar je doelgroep écht op zit te wachten. 

Hieronder het voorbeeld van de kennisartikelen van de BlockchainRealisten. Ze geven veel presentaties, die je nog even kunt bekijken op www.blockchainpresentatie.nl. Daar kun je je ook inschrijven voor publicaties van Ronald Mulder over blockchain, die je dan in afzonderlijke mails krijgt toegezonden:

business-to-business-rocketeer-blockchain-realisten

Lees hier de complete case over de BlockchainRealisen:

#3. Maak een serie mails met praktijk cases voor potentiële klanten

Niet alleen kennis is interessant om te delen met potentiële klanten. Jouw praktijk ervaring is net zo interessant. Deel daarom succesvolle cases van klanten waarvoor je al hebt gewerkt. Ook zo kunnen jouw potentiële klanten zien wat je te bieden hebt. Deze cases kun je ook mooi mixen met weggevers: producten of diensten op jouw vakgebied die jouw potentiële klant ter kennismaking kan proberen.

De casuïstiek van de HerstelRegisseurs van Wibbens is hiervoor een goed voorbeeld. Om de doelgroep kennis te laten maken met deze vernieuwende aanpak bij letselschade, heeft eigenaar Arjan Dokter een serie cases uit laten schrijven. Deze worden gedeeld op LinkedIn. Lezers komen op de website terecht en kunnen zich inschrijven op de twee-wekelijkse casuïstiek:

business to business rocketeer email case

Lees hier de complete case over De HerstelRegisseurs van Arjan Dokter:

#4. Deel vragen van klanten (en jouw antwoord daarop) met al je relaties

Dit kan zowel interessant zijn voor klanten als voor je leads: behandel vragen over jouw vakgebied waarop jij eerder een advies hebt gegeven. Bijvoorbeeld: ‘Stylist Janine uit Haarlem vraagt zich af hoe zij via Facebook aan nieuwe klanten kan komen’. Dat is een goede vraag Janine, dat kun je als volgt aanpakken… Vervolgens geef je het advies. Zo kun je een advies wat je eerder individueel hebt gegeven delen met al je andere relaties.

Een goed voorbeeld hiervan is de mail van Mijndomein over Phishing, waarin ze ingaan op vragen die binnenkomen op de Fraudehelpdesk:

mijndomein-vraag

#5. Lanceer een nieuw product onder bestaande klanten

Niets werkt zo goed als ‘NIEUW’. Zet ’NIEUW’ in je onderwerp regel van je email campagne en je bent verzekerd van een hoge open-rate. Dus als je een nieuw product of nieuwe dienst lanceert, kondig dit dan aan met een serie mails. Begin met een teaser: over 3 weken komen we met wat gaafs, hou je mailbox in de gaten… Stuur vervolgens iedere een aantal updates om de spanning op te bouwen. Vervolgens: Boom! Dit is ons nieuwe product. En jij mag het als eerste reserveren. Ga snel kijken, jij krijgt speciale/tijdelijke korting, beperkt beschikbaar, dus wees er snel bij!

De introductie van de nieuwe KlusApp onder klanten van Mastermate is een mooi voorbeeld. Hierbij werd een mail gestuurd vanuit de vaste contactpersoon van Mastermate, met daarin een uitnodiging om de nieuwe KlusApp te proberen. Iedereen die klikte kwam op een gepersonaliseerde landingspagina terecht en kon hier een proefabonnement nemen:

mastermate-klusapp-persoonlijke-uitnodiging

Lees hier de complete case over de KlusApp:

#6. Nodig potentiële klanten via e-mail uit om mee te doen aan een prijsvraag

Bedenk een ontzettend mooie prijs uit jouw product of dienstenpakket, en nodig potentiële klanten via e-mail uit om mee te doen aan een online prijsvraag. Laat de inzender iets bedenken wat jij kunt beoordelen, en trek een winnaar. Bied de ‘verliezers’ een korting bij hun volgende bestelling. Stuur nog een aantal mails met ervaringen van de winnaar.

De digitale boost van Goboony op de beurs in Utrecht is hiervan een mooi voorbeeld. Ze vroegen bezoekers of ze mee wilden doen aan de actie en stuurden ze direct (na toestemming) een deelname mail toe. De link in de email leidt naar een online deelname pagina waar wordt gevraagd naar de favoriete bestemming om met een camper naartoe te gaan. De actie werd tevens gepromoot via Facebook en een vriendenactie.

Goboony-deelname-win-een-camper-reis-digitale-marketing

Lees hier de complete case over Goboony:

#7. Bied een gratis advies op maat via e-mail

Stuur jouw klanten en leads een aanbieding voor een gratis analyse of advies. Hiermee kun jij aantonen welke meerwaarde je hebt. Dit werkt vooral goed als de kans groot is dat jij wordt ingeschakeld in de opvolging van het advies.

De jaarlijkse mailactie van de DossierDoctors is hiervan een goed voorbeeld. Eigenaar Thijs Oosterhuis biedt de Premie Reductie Analyse gratis aan. Voor klanten is dit een handige herinnering: het is weer tijd om te besparen. Voor een aantal prospects is het een aanleiding om het een keer te proberen. Als uit de analyse een besparing mogelijk lijkt, kan de klant beslissen om een vervolgtraject te starten.

Lees hier de complete case over de DossierDoctors:

#8. Mail belangrijke trends en ontwikkelingen

Dit is eigenlijk wel de saaiste variant, en ook de meest toegepaste mailing. Denk aan de fiscale updates van je boekhouder of accountant, die ongezien naar je worden doorgestuurd. Niet om door te komen. Als je dit doet, hou dan de belevingswereld van je relatie in de gaten: wat betekent deze trend of ontwikkeling voor hem of haar? Welke actie adviseer je? Voorkom al teveel vaktermen en vat het samen in Jip en Janneke taal.

Zo geven de VerzuimMeesters inzicht in de belangrijkste trends in de zorg, in het kader van verzuimmanagement. Ze signaleren een toename in ziekteverzuim: Wat zijn de oorzaken? En wat kun je doen om ervoor te zorgen dat bij jou het verzuim laag blijft?

#9. Mail elke week of maand een tip

Stiekem krijg je nog een negende idee voor je e-mail marketing: een wekelijkse tip. Deze heb ik jaren geleden voor het eerst bij Instituut Orbis toegepast, en hij loopt nog steeds: de ‘Wekelijkse Wijsheid‘. Dit is een wekelijkse mail met een handige, mooie, krachtige, inzicht biedende tip van trainer Joost Drenthe. Heel kort en to the point.

Voor Droomcoach Judith hebben we dit concept nog verder uitgewerkt. Op Triffid.nl kun je je inschrijven op wekelijkse DROOMSTOOTJES. Hieronder zie je hoe deze pagina eruit ziet. Hiermee houdt Judith de band met alle relaties warm. En zo af en toe wordt er aan het droomstootje toegevoegd dat er een nieuwe training is of nog een last-minute plek in een Doe Je Droom Traject. Een uiterst slimme manier om de band met je relaties continue warm te houden en af en toe wat nieuws te bieden.

Lees hier de complete case over Droomcoach Judith:

Conclusie en advies

Email marketing is het best converterende online marketing kanaal is voor B2B bedrijven. Als je dat combineert met je eigen directe verkoop activiteiten, dan heb je een IJZERSTERKE combinatie. Met email je heel snel en gericht de interesse achterhalen, veel sneller dan met ‘gewone sales’. Deze interesse kun je vervolgens direct met gewone sales opvolgen, zodat je eigen verkoopkracht zoals altijd het verschil maakt. Goede email marketing kan jou op deze manier dus veel opleveren. Wat wordt jouw volgende e-mail campagne?

Gratis e-book

Hoe je makkelijk nieuwe zakelijke klanten krijgt zonder lastige salestrajecten

Slimme Marketing en Sales voor B2B Ondernemers Raket LAAT ME ZIEN HOE DIT WERKT Preview modal- “Lekker boekje!”
Arjan Yspeert – Auteur ‘De Vrije Adviseur’