Mastermate is een groothandel voor vakmensen, met ongeveer 40 vestigingen door heel Nederland. Denk aan gereedschap en bouwmaterialen. Vakmensen staan vroeg op, maken lange dagen en moeten vaak ’s avonds nog aan de slag met offertes en facturen. Richard Brinkman, directeur van de Mastermate Brinkman Groep, wil graag meer service bieden door zijn klanten ook op dit gebied te helpen. CannonBill maakt software waarmee vakmensen makkelijk offertes en facturen kunnen sturen.
Co-branded software: de KlusApp
De KlusApp kost normaal €24,50 per maand. Mastermate en CannonBill geven elk €5 korting. De vakman betaalt dus maar €14,50 per maand.
Joint Promotion
BusinessRocketeer verzorgt de digitale marketing van de introductie. Samen met de marketeers van Mastermate is een campagne opgezet. Mastermate verzorgt aanvullend advies en verkoop via balie en buitendienst. Samen hebben we de balie en buitendienst van bijna 40 vestigingen getraind om de KlusApp te kunnen verkopen.
Met de digitale aanpak kunnen we heel veel klanten in korte tijd informeren en de software uit laten proberen. Klanten die meer willen weten kunnen op de vestigingen met vragen terecht. Dat is een sterke combinatie van online innovatie en vertrouwde service via onze vestigingen.
Richard Brinkman – Mastermate Brinkman Groep
Het Resultaat
Binnen 3 weken hebben we ruim 60% van de Mastermate klanten geïnformeerd. Maar liefst 11% van alle klanten is een proefabonnement gestart. Hoe we dat hebben gedaan? Met deze instrumenten:
- Persoonlijke uitnodigingen via e-mail
- Magic Links
- Een gepersonaliseerde landingspagina
Ik licht ze allemaal even toe.
1. Persoonlijke uitnodigingen via e-mail
Na een algemene teaser mail en een digitale nieuwsbrief waarin de KlusApp wordt aangekondigd, wordt een persoonlijke uitnodiging gestuurd. Deze e-mail wordt verstuurd vanuit de relatie waarmee de klant het best bekend is. Dus als klant krijg je een mail van Henk, de baliemedewerker die je kent van de vestiging in Apeldoorn. Deze mail is kort en vertrouwd en nodigt Klaas uit om de KlusApp te bekijken. In totaal zijn er zo’n 40 verschillende afzenders. Deze mailcampagnes doen we met ActiveCampaign.
- Ruim 60% van de ontvangers opent de mail.
- Met een reminder e-mail gaat de totale open-rate richting de 75%.
- Ruim 40% van de lezers klikt op de link en komt op de landingspagina terecht.
2. Magic Links
De persoonlijke uitnodigingsmail heeft een magische link, waarin alle klantgegevens al (netjes gecodeerd) zijn opgenomen, inclusief een KvK nummer. Blendle en Slack gebruiken ook magiclinks en dat is ontzettend handig, gebruiksvriendelijk én veilig. Deze magiclinks zijn vooraf al aangemaakt in de software van CannonBill. Klikt de klant op de link, dan opent een gepersonaliseerde landingspagina.
3. Gepersonaliseerde landingspagina
Dankzij de Magic Link wordt de klant op de landingspagina welkom geheten door de bij hem bekende baliemedewerker Henk. Hij wordt uitgenodigd om een uitlegvideo te bekijken, de informatie te lezen en om een proefabonnement te nemen. De klant klikt hiervoor op ‘accepteer uitnodiging’. De landingspagina is gemaakt in Instapage, met een knap stuk maatwerk in een iframe, gemaakt door de programmeurs van CannonBill. De uitlegvideo is gemaakt met Powtoon.com en onze eigen cartoons, getekend door cartoon-artist Dimitri. Renger Koning van Soundbase, die onlangs nog een BUMA Award in de wacht sleepte, verzorgde de jingle.
- Op de landingspagina neemt ruim 30% van de bezoekers een proefabonnement.
We hebben onze klanten in korte tijd een digitaal product kunnen leveren, waar ze al snel veel tijdwinst en gemak van hebben.
Richard Brinkman – Mastermate Brinkman Groep
Toolkit
Voor deze klant zetten we de volgende instrumenten in:
- ActiveCampaign
- Magic Links
- Instapage
- Powtoon
- WordPress
- Youtube
- Screenleap
- TheHuddle