Als je een ondernemer vraag wat hij wil bereiken, dan hoor je meestal ‘IK WIL GROEIEN’. Mooi! Zonder ambitie kun je niet ondernemen. Groei staat voor de gemiddelde ondernemer gelijk aan ‘nieuwe klanten binnenhalen’. Dat kan, maar als je slim bent ga je eerst laaghangende fruit plukken. Dan kun je sneller groeien, met veel minder moeite. En dat geeft je weer een sterkere basis om daarna vol voor new business te gaan. In deze Laaghangend Fruit Serie geef ik je 3 strategieën die geweldig effectief zijn. Ze zorgen voor versnelde groei en een sterke basis. In dit artikel geef ik je de derde strategie:
3. Behoud bestaande klanten
Dit lijkt een ontzettende open deur: behoud bestaande klanten. En toch wordt het vaak best verwaarloosd door ondernemers. Een fles wijn laten bezorgen rond kerst? Kom op, dat is in deze tijd echt niet meer genoeg. De focus ligt vaak op nieuwe klanten aan de voorkant. Maar als je bestaande klanten hard afkoelen of zelfs verdwijnen via de achterdeur… dan gaat dat niet werken.
Het is 5-25 keer duurder om een nieuwe klant binnen te halen dan om een bestaande klant te behouden.
Dit moet je minimaal doen om klanten te behouden:
- Als je je klanten wilt behouden moet je minimaal een aantal keren per jaar van je laten horen. Als je eenmaal tientallen klanten hebt, is het moeilijk om dat nog allemaal 1 op 1 te doen. Stuur daarom minimaal eens per kwartaal een góede nieuwsbrief.
- Vertel daarin wat je voor vergelijkbare klanten hebt gedaan, laat hen aan het woord (klantverhalen) en bevestig daarmee hun keuze voor jou.
- Geef kennis weg met interessante artikelen.
- Bied actief mogelijkheid voor een persoonlijk gesprek over een specifiek onderwerp.
- Iedere nieuwsbrief levert je zo een aantal belangrijke contactmomenten op, die je anders niet had gehad.
- Zo hou je de relatie warm en signaleer je eventuele ontevredenheid (of onwetendheid) op tijd, zonder dat je iedereen continue hoeft na te bellen of 1 op 1 na te mailen.
Een stap verder: TEVREDEN klanten zorgen voor groei!
Als je je klanten behoudt creëer je op zich geen nieuwe omzet. Maar het voorkomt wel dat de nieuwe omzet die je wel binnenhaalt direct weer wegvloeit. Ga je een stap verder: TEVREDEN klanten zorgen wel degelijk voor omzetgroei: ze gaan zelf spontaan meer bij je kopen en ze gaan je aanbevelen aan anderen. Dat gaat een klant die een jaar lang wordt genegeerd echt niet voor je doen.
Om beter inzicht te krijgen in wat je kunt delen met je klanten heb ik een apart artikel voor je klaar staan met 8 ideeën voor je volgende email nieuwsbrief. Deze kun je ook perfect delen via social media. Je vindt er ook veel voorbeelden die we bij klanten in de praktijk toepassen, dus ga daar zeker even kijken.
Conclusie
Als je wilt groeien als ondernemer, dan is het slim om eerst voor laaghangend fruit te gaan. Wat je sowieso moet doen, is zorgen dat de achterdeur dicht is: behoud waardevolle klanten door daar een minimaal een paar keer per jaar aandacht aan te besteden. Anders lopen je klanten net zo hard weer weg als je ze binnenhaalt. En het verkrijgen van een nieuwe klant kost je 5-25 keer zoveel als het behouden van een bestaande. Een tevreden klant levert je nog meer op: hij zal meer bij je kopen en je aanbevelen bij anderen. Laat daarom MINIMAAL vier keer per jaar (maar liefst vaker) van je horen met een goede nieuwsbrief. Zo zorg je voor een stevige basis, van waaruit je veel sterker op zoek kunt gaan naar new business!
Wil je meer lezen over het behouden van bestaande klanten:
- Customer Retention
- Service e-mail: een krachtig contactmoment
- Customer engagement in e-mailmarketing: zijn we er klaar voor?
Je hebt geheid een groep klanten die bijna alles bij je kopen. Daar wil je er meer van. Hoe je dat doet lees je in deze training.
Als je digitale instrumenten toevoegt aan je actie, dan kun je je relaties veel sneller, vaker en gerichter benaderen. En dan opvolgen met sales!