Hoe je jezelf met 2 woorden IJZERSTERK introduceert: met een Business Alias

Normaal is de Business Alias een exclusief onderdeel van een Rocket Plan Traject. Nu is deze tijdelijk GRATIS beschikbaar als losse training.

Met de twee woorden van de Business Alias is het meteen glashelder wat je verkoopt en is het ijs meteen gebroken. Onmisbaar tijdens het netwerken, voorstelrondjes, op je website, in je emailmarketing, op je linkedin profiel, etc. In deze online training ga je stap voor stap je eigen Business Alias maken. Veel succes!

1. Hoe je een Business Alias maakt

Stel je voor: de eerstvolgende keer dat je als ondernemer de vraag krijgt: ‘En... wat doe jij?’

Dat je dan niet meer na hoeft te denken...

Geen vage termen meer roept...

Niet meer hoeft te hakkelen...

Maar meteen een HELDER antwoord kunt geven

O ja, en ook meteen even het IJS kunt BREKEN 🙂

Dat doe je met een Business Alias. Dat is een ‘artiestennaam’ voor je product of dienst.

De Business Alias bestaat uit twee delen:

Objectief = Wat jouw product of dienst is of doet

Subjectief = Hoe jouw product of dienst is of doet

Het hoeft niet perse in deze volgorde, het is maar net wat het lekkerst bekt. Ik zal je een aantal voorbeelden geven.

Voorbeeld: Lykle en Ronald van ThesisOne

Ondernemers Lykle de Vries en Ronald Mulder zijn eigenaar van ThesisOne. Ze zijn definitief doorgebroken op het gebied van Blockchain technologie. Hun kennis is ZEER gewild.

ThesisOne was duidelijk een te brede merknaam voor deze dienst. Dus bedachten we een nieuwe Business Alias. De artiestennaam voor hun product of dienst. We gingen dus op zoek naar dé twee woorden, waarmee zichzelf kort en krachtig kunnen introduceren.

De eerste term: wat jouw product of dienst doet was al snel duidelijk: Blockchain. Dat is nog erg nieuw, dus claimen die spot. Vervolgens gingen we op zoek naar de subjectieve term.

Lykle: tot nu toe zag ik mezelf als Blockchain Evangelist. Maar ik wil mensen juist door de hype heen laten kijken. En dan moet je gewoon kritisch zijn. Ik laat niet alleen de mogelijkheden zien, maar ook de onmogelijkheden. Zo kwamen we op Realisten. Wij zijn De BlockchainRealisten. Die klopt helemaal’.

Andere voorbeelden

  • Incident Intelligence
  • Smart Schools
  • PremieReductie
  • ZorgeloosVrij
  • KennisDeler
  • CannonBill
  • BusinessRocketeer
  • InnovatieWasstraat
  • Elektrische Oldtimer
  • Senior’s Choice
  • VerzuimMeesters
  • DossierDoctors
  • HuisAbonnement
  • TeamForce
  • De HerstelRegisseurs

 

Zo doe je dit zelf

Om tot zo'n Business Alias te komen moet je eerst twee gortdroge termenbedenken. Termen die gewoon vertellen wat je doet en hoe je het doet.

Snel verder naar de volgende module!

2. Eerst twee gortdroge termen

Om tot een Business Alias te komen moet je eerst twee gortdroge termen bedenken. Termen die vertellen wat je doet en hoe je het doet.

Bedenk voor je eigen product of dienst eens twee gortdroge termen. Dus:

  • een objectief deel - wat je doet
  • en een subjectief deel - hoe je het doet

Deze termen hoeven nog niet perfect te zijn en dit is nog niet de definitieve omschrijving. Doe het gewoon zo eenvoudig mogelijk. Hieronder een paar voorbeelden:

Objectief: Wat je doet Subjectief: Hoe je het doet
Huis Opknappen
Website Verbeteren
Auto Poetsen
Rugklachten Wegnemen
Massage Ontspannend
Factuur Snel

Nogmaals, dit hoeven geen sexy termen te zijn. Het moet gewoon 100% kloppen.

Zorg dat je het eens bent

Werk je samen met een compagnon of collega? Zorg dan dat je het eens bent over deze termen. Ze bepalen namelijk het kader waarin je naar treffende termen gaat zoeken.

Ga verder met de door jou gekozen gortdroge termen

Neem de twee gortdroge termen mee naar de volgende module. Je gaat er daar verder mee aan de slag.

3. Synoniemen zoeken

Pak nu de eerste term: wat je doet. Bedenk zoveel mogelijk synoniemen en woorden die met deze term te maken hebben. Zoek op het internet, zoek in woordenboeken, synoniemen.net, probeer andere talen in translate.google.nl. Zoek voor elke term 10 tot 20 synoniemen. Zet ze onder elkaar. Als je dit met een compagnon of collega doet: ga dan allebei zoeken en maak afzonderlijk van elkaar een lijst met synoniemen. Je zult zien dat je vaak met heel andere termen komt.

In dit voorbeeld gaan we werken met 'Snelle Factuur'. We beginnen dus met de objectieve term.

Voorbeeld eerste term: Factuur

De volgende synoniemen worden bedacht:

  • rekening
  • bon
  • nota
  • kwitantie
  • tab
  • invoice
  • rechnung
  • billmoney
  • money
  • money

Voorbeeld 2e term: Snel

De volgende synoniemen voor snel worden bedacht:

  • bliksem
  • direct
  • gauw
  • rap
  • rasfast
  • fast
  • runner
  • sprint
  • bullit
  • shooting
  • gun
  • cannon
  • rocket

Plak de termen in de Business Alias Generator

We gaan de gevonden synoniemen nu in de Business Alias Generator zetten. Download de Business Alias Generator en plak eerst de objectieve termen in de eerste rij van het eerste blad.

Plak vervolgens de lijst met subjectieve termen in de tweede rij op het eerste blad van de Generator.

Snel naar de volgende module!

4. De Business Alias Generator

Als je de objectieve synoniemen in de eerste rij hebt geplakt, en de subjectieve in de tweede rij, dan ben je klaar om de combinaties te bekijken. Ga hiervoor naar het blad 'combineren volgorde 1'. Hier worden alle synoniemen aan elkaar geplakt en getoond.

 

Visueel combinaties langslopen

Laat je ogen over de gevormde combinaties heen glijden. Er springen vanzelf een paar uit die je verdere inspiratie geven. Voeg deze termen ook nog toe. Kijk anders ook nog even naar ‘combineren volgorde 2’, daar staan de termen precies andersom. In het voorbeeld springen er een paar uit:

  • bon direct
  • direct bon
  • sprint nota
  • tab runner
  • money rocket
  • shooting bill

Zet de combinaties die eruit springen in de shortlist. Doe er eerste en stuk of 10.

Maak een shortlist van 3

Ga nu door alle varianten in de shortlist heen en kies de 3 beste varianten. Neem ze nog eens door. Bespreek ze ook eens met iemand uit je omgeving, bijvoorbeeld je partner, een vriend of een bevriend ondernemer.

In het geval van ons voorbeeld gingen we verder met:

  • tab runner
  • money rocket
  • shooting bill

Je bent nu klaar om een keuze te maken. Door naar de laatste stap!

5. Jouw Business Alias kiezen

Neem je shortlist van drie Business Aliassen door. Welke heeft je voorkeur, en waarom?

In ons voorbeeld kreeg ShootingBill uiteindelijk de voorkeur. Een naam die lekker uitdaagt voor een snelle factuur. We kregen meteen al een idee om een stripboek te maken over een cowboy die altijd achter zijn geld aan moet. Een cowboy die op zoek ging naar een manier om dit sneller en makkelijker te kunnen doen.

Grondige Check op negatieve betekenis of bijklank

Wat je in deze fase moet controleren is of jouw naam geen negatieve bijsmaak of bijbetekenis heeft. Iemand wees mij op het negatieve aspect van ‘shooting’. Dit wordt door vele instanties en zoekmachines geblokt in verband met terrorisme en schiet-incidenten. We keken in de lijst en daar stond nog een goed alternatief voor ‘shooting’: dat was ‘cannon’. En zo is de naam CannonBill bedacht!

 

 

Wanneer klopt jouw Business Alias?

Je bent klaar als jouw twee woorden direct herkenning geven bij de mensen in je omgeving. Dat ze zeggen: ‘ja, dat is me direct duidelijk, en het klopt ook 100%. Dit ben jij in je beste momenten. Dit ben jij als je lekker aan het ondernemen bent.’ Als jij het noemt word je trots.

Je bent nu klaar om jezelf eens te introduceren met je nieuwe Business Alias. Ga snel naar de laatste module!

6. Je Business Alias toepassen

Je kunt nu aan de slag met je Business Alias! Met deze 2 woorden voor kun je je kort en krachtig voorstellen aan je nieuwe relaties.

 

Situaties waarin je de Business Alias kunt gebruiken

Je kunt je Business Alias gebruiken tijdens het netwerken, voorstelrondjes, op je website, aan het begin van een presentatie, in emailmarketing, op je linkedin profiel, etc.

Zo heb je altijd je eerste zin klaar als ze je vragen: 'En... wat doe jij?'

Zo sta je NOOIT met je bek vol tanden 🙂

 

Voorbeeld: De InnovatieWasstraat

Een mooi voorbeeld is de InnovatieWasstraat van Kim Spinder. Ze houdt er iedere week wel een keer een lezing over. Ze moet zichzelf dan ook vaak voorstellen aan een grote groep mensen in de zaal. Deze introductie is snel gemaakt:

'Ik ben Kim Spinder. Ik ga jullie de InnovatieWasstraat laten zien'.

Iedereen in de zaal heeft nu al een duidelijke indruk. En iedereen is nu heel nieuwsgierig naar de rest van het verhaal. Een dijk van een ijsbreker!

.

In combinatie met je doelgroep

Sommige Business Aliassen zijn nog sterker in combinatie met een doelgroep. Bijvoorbeeld:

ZorgeloosVrij voor Jonge Ouders

De KennisDeler voor Beroepsdirecteuren in het Onderwijs

Incident Intelligence voor Systeem Beheerders

Het Huisabonnement voor Particuliere Woningbezitters

Je kunt je introductie hier op aanpassen. Op je website zet je het bijvoorbeeld in een kleiner lettertype onder de Business Alias. Tijdens een kennismaking of voorstelrondje zeg je het er gewoon bij:

Ik ben Ivo van den Brink en ik ben BusinessRocketeer voor ondernemers. Elke keer weer als ik dit zeg word ik blij.

 

Niet iedereen hoeft het te snappen: alleen jouw doelgroep

Ik heb nog nooit gehad dat iemand na mijn introductie afhaakt en zegt: 'bah, niks voor mij'.

En als het wel gebeurt? Dan maak ik me niet druk. Marketing en Sales gaat ook over kiezen. Het is de bedoeling dat je richting jouw doelgroep glashelder bent. Hou dat in de gaten. Niet iedereen hoeft zich aangesproken te voelen!

 

Nu ben ik heel benieuwd

Wat is het bij jou geworden? Wil jij je eens voorstellen met je nieuwe Business Alias? Stuur me eens een mail en gebruik je nieuwe Business Alias. Laat ons niet langer wachten. Ik ben heel benieuwd!

 

En daarna?

Ga lekker de hort op! Introduceer jezelf. Gebruik je Business Alias op je website, in je e-mail handtekening, in je nieuwsbrief. Vergeet LinkedIn niet. Je bedrijfsprofiel en je eigen korte omschrijving is een perfecte plek hiervoor.

Lykle de Vries van ThesisOne:

'Tot nu toe zag ik mezelf als Blockchain Evangelist. Maar ik wil mensen juist door de hype heen laten kijken. En dan moet je gewoon kritisch zijn. Ik laat niet alleen de mogelijkheden zien, maar ook de onmogelijkheden. Zo kwamen we met Ivo op Realisten. Wij zijn De BlockchainRealisten. Die klopt helemaal’.

blockchain-realisten-blog-presentatie-lykle-de-vries

Gratis e-book

Hoe je makkelijk nieuwe zakelijke klanten krijgt zonder lastige salestrajecten

Slimme Marketing en Sales voor B2B Ondernemers Raket

Waarom het wachten op aanvragen slecht is voor jou en je bedrijf... en wat je daarvoor in de plaats kunt doen

Hoe je uit het niets nieuwe relaties kunt benaderen én een klantrelatie kunt starten, ook als je geen verkoper bent

Wanneer het slim is om je product of dienst gewoon weg te geven

Wat je juist niet moet doen in het begin van een zakelijke relatie... ook al zweren vele verkopers hierbij

"Lekker boekje!"
Arjan Yspeert - Auteur 'De Vrije Adviseur'

15585

Gratis eBoek 

Slimme Marketing en Sales voor B2B Ondernemers

De Grootste Valkuil - Harde lessen - De Ontdekking - Taart vs Muffins - Case KantoorMakeOvers - 7 Stappen naar slimme B2B marketing en sales - BONUS: het B2B Marketing en Sales Vliegwiel

"Lekker boekje!"

Arjan Yspeert - Auteur 'De Vrije Adviseur'