Digitale Marketing is in. Het lijkt wel het nieuwe goud. Snel rijk worden dus? Yeah right. Wel nuchter blijven hè. Maar wat kun jij er als ondernemer dan wel mee? Dat gaan we hier concreet bekijken, zonder de goudkoorts. Voordat we er dieper op ingaan eerst even wat meer uitleg over digitale marketing.
Wat is Digitale Marketing?
De hedendaagse klant is heel veel online. Met digitale marketing laat je ze online kennis met je maken. En daarna verleid je ze om klant bij jou te worden, en te blijven. De instrumenten die je daarbij kunt gebruiken zijn online en digitaal. Denk aan je website, webshop, social media, leadpages, email, chat, CRM, automation, downloads, foto, video, blogs, podcasts, etc.
Alleen voor goudzoekers?
Veel ondernemers denken dat digitale marketing iets voor goudzoekers is: snel rijk worden vanuit je luie hangmat. En dat je daar als gewone ondernemer nog niet zoveel mee hoeft.
NIETS IS MINDER WAAR. OOK JIJ KUNT CONCRETE RESULTATEN HALEN MET DIGITALE MARKETING.
Concreet resultaat bij ‘gewone ondernemers’
De resultaten die ik samen met ruim 80 gewone ondernemers (dus geen goudzoekers) heb behaald zijn:
- makkelijker verkopen
- leuker verkopen
- meer omzet halen
- fors tijd besparen
- meer continuïteit in je omzet
- jezelf misbaar maken in je team
- voor leukere klanten werken
- echt doorgroeien
Ik licht ze hieronder allemaal even toe.
1. Makkelijker verkopen
Bij digitale marketing maak je in het beginstadium veel gebruik van kleine producten en diensten, alvorens je met je grotere producten of diensten aan komt. Wij noemen dat weggevers en instappers. Je biedt dit aan in een omgeving waar je potentiële klant ook zit. Hierdoor zul je merken dat zowel het aangaan van een nieuwe relatie als het converteren naar klant een stuk makkelijker gaat.
2. Leuker verkopen
Ook dit heeft te maken met het inzetten van weggevers en instappers. Omdat je je nieuwe klanten eerst belangeloos wat van waarde geeft, hoef je geen vervelende koude hardcore sales te doen. Jouw potentiële klant leert jou en je toegevoegde waarde zo eerst vrijblijvend kennen. Hij weet dan al veel beter wat hij aan je heeft. Jouw potentiële klant is online en digitaal al een warme relatie geworden. En pas dan ga je verkopen. Dat maakt het voor jou een stuk leuker!
3. Meer omzet halen
Met digitale marketing kun je actief op zoek naar nieuwe klanten. Heel gericht. De mogelijkheden zijn veel groter dan vroeger, want je kunt online veel preciezer targeten, tegen relatief kleine budgetten. En je kunt het ook toepassen om bestaande klanten op te frissen of iets nieuws aan te bieden. Dat is heel wat anders dan op je luie reet in een showroom blijven wachten tot er iemand komt kopen! Aangezien je met weggevers en instappers ook nog eens tot hogere conversies komt ga je al snel meer omzet halen.
4. Tijd besparen
Met digitale marketing kun je een groot deel van je marketing en sales automatiseren. Hierdoor ga je fors tijd besparen. Een heleboel zoekwerk, mailtjes en offertes die je voorheen met de hand deed, doe je met digitale marketing geautomatiseerd. Eén keer goed instellen en daarna lekker laten draaien. Dat scheelt echt een hoop tijd.
5. Meer continuïteit in je omzet
Onze digitale marketing werkt in 3 stappen: je benadert leads met een weggever, je converteert deze tot klant met een instapper, en je doet een upsell zodat je klant een grotere klant wordt. Hierdoor ontstaat een soort systeem. Wij noemen dat het marketing en sales vliegwiel. Je zet dit letterlijk ‘aan’. Ga op zoek naar een goede leadbron en zorg dat je hier continue mensen jouw weggever aanbiedt. Deze volg je natuurlijk nauwgezet op. Eenmaal binnen als lead laat je ze nooit meer glippen!
6. Jezelf misbaar maken
In veel organisaties is de eigenaar of directeur onmisbaar in het salesproces. Hij of zij is vaak de enige met voldoende kennis om snel de vertaalslag van een probleem bij een potentiële klant te vertalen naar een concrete oplossing. Door dit maatwerk ben je natuurlijk heel afhankelijk. Dat is moeilijk opschalen. Vaak lukt uitbesteden in de organisatie pas als de opdracht helemaal is uitgewerkt in een concrete offerte. Maar als je met digitale marketing werkt, dan zit veel van de ervaring van de eigenaar of directeur in slimme ‘hapklare brokken’. Daar kan iedereen mee werken. Pas als een bestaande klant richting upsell of cross sell gaat is de specifieke kennis van de eigenaar of directeur nodig. Hij of zij wordt op deze manier ‘misbaar’ in de beginfase van de marketing en sales. Zo verdwijnt een belangrijke bottleneck in de organisatie.
7. Voor leukere klanten werken
Aangezien je met digitale marketing heel gericht op zoek gaat naar nieuwe leads, kun je zelf bepalen wat voor soort klant je zoekt en waar je die gaat zoeken. En aangezien jij bepaalt met wie je wel of geen vervolg wilt aangaan, kun je selectiever zijn. Zo kun je je concentreren op product-markt-combinaties waar je je het best in thuis voelt. Hierop ga je gas geven. Dat levert een hoop leuke klanten op, klanten waarvoor jij een specifieke meerwaarde hebt!
8. Echt doorgroeien
Als je alles optelt wat we hierboven hebben besproken, dan is al snel duidelijk dat je met digitale marketing veel kunt bereiken. Je kunt makkelijker en in minder tijd aan nieuwe klanten komen, waar je met veel meer voldoening en meer klanttevredenheid meer omzet uit kunt halen. En je kunt het nog grotendeels aan anderen overlaten ook. Dat maakt de weg vrij voor een volgende stap in je organisatie: echt doorgroeien naar een blijvend hoger niveau.
En jij… Wat ga jij behalen met Digitale Marketing?
Als je alles optelt wat we hierboven hebben besproken, dan is al snel duidelijk dat je met digitale marketing veel kunt bereiken. Je kunt makkelijker en in minder tijd aan nieuwe klanten komen, waar je met veel meer voldoening en meer klanttevredenheid meer omzet uit kunt halen. En je kunt het nog grotendeels aan anderen overlaten ook. Dat maakt de weg vrij voor een volgende stap in je organisatie: echt doorgroeien naar een blijvend hoger niveau.