Er gebeurt iets gaafs bij jouw ideale klant. En dat veroorzaak jij…
Ik voorspel je dit: als je er achter komt wat voor invloed jij precies hebt op je ideale klant, dan weet je de rest van je relaties ook veel beter duidelijk te maken waarom jouw product of dienst zo DAMN’ GOED is.
Ivo van den Brink
BusinessRocketeer voor B2B Ondernemers
Met deze handige training leer je je ideale klant extreem goed kennen
Als je kijkt naar jouw ideale klant: die ene die bijna alles bij jou koopt. Ja die.
Wat had deze klant voordat deze jouw product kocht? En wat heeft die klant, na aankoop van jouw product?
En wat voelt die klant? Voor aankoop? En erna?
Hoe ziet zijn of haar gemiddelde dag eruit? Voordat deze jouw product kocht?En hoe ziet die zelfde dag eruit, na aankoop van jouw product?
Wat is zijn status? Voor en na aankoop?
Als je dit inzichtelijk weet te maken, dan leer je je ideale klant extreem goed kennen. En je weet precies hoe jij het verschil maakt. Dat kun je genadeloos inzetten in je marketing en sales, om een ijzersterk verhaal neer te zetten richting je andere relaties.
UPDATE: binnen een uur 15-20 bruikbare onderwerpen voor je blog, social media en nieuwsbrieven
Samen met Oane Hettema heb ik een artikel geschreven over hoe je deze methode toepast om content ideeën te genereren die precies aansluiten bij jouw doelgroep. Binnen een uur heb je 15-20 bruikbare onderwerpen voor je B2B blog, social media en nieuwsbrieven:
De Before & After Matrix
Met de Before & After Matrix bekijk je het verschil wat jouw product of dienst maakt op vier kenmerken:
- wat jouw klant HEEFT
- wat jouw klant VOELT
- wat voor GEMIDDELDE DAG jouw klant heeft
- wat voor STATUS jouw klant heeft
Vorige week heb ik de matrix in een training van 9 internationale Energy Startups van Rockstart toegepast.
UPDATE: Hier vind je een aanvulling op dit artikel, inclusief een worksheet die je zo even kunt downloaden.
De Before & After Matrix is een ijzersterke basis voor je SALES PITCH
De Before & After Matrix is een ijzersterke basis voor je salespitch, omdat je op deze manier direct kunt aansluiten bij het probleem van je klant. Door vervolgens naadloos over te schakelen op de gewenste situatie, ontstaat al snel verlangen: dit zijn de cruciale stappen in het begin van je salespitch!
Met de VOOR en NA matrix voorkom je saaie en technische verhalen
Veel ondernemers hebben de neiging om met hun relatie direct in de techniek te duiken: de WAT. De gemiddelde klant zit hier helemaal niet op te wachten. Die valt in slaap bij een technisch verhaal. Gelukkig voorkom je dat door de Before & After Matrix in te vullen. Je weet dan veel beter wat jouw klant beweegt.
Conclusie en advies
Met de Before & After Matrix leer je je ideale klant extreem goed kennen. Je weet daardoor ook veel beter wat je bij je andere relaties teweeg kunt brengen. Door de Before & After Matrix in je salespitch te verwerken kun je een onweerstaanbaar aanbod doen: je sluit aan bij het probleem van je relatie en creëert daarna direct verlangen!