Zo kreeg Goboony 791 nieuwe leads op een beurs

Goboony, een platform voor (ver)huur van campers, had begin dit jaar een vakantiebeurs in Utrecht. Bezoekers aan de stand konden een camperreis winnen. Oane Hettema, CMO van Goboony, zocht een manier om deze actie volume te geven. Door de inzet van digitale marketing leverde de actie op de beurs maar liefst 791 leads op. Bijzonder: net als een SpaceX raket kan deze actie meerdere keren gebruikt worden. Leer in 6 eenvoudige stappen hoe jij dit ook kunt bereiken.

Stap 1. Stel je doel

Goboony wist al dat het weggeven van een gratis camperreis op een vakantiebeurs prima zou werken: met een enthousiast team op de beursvloer spreek je maar zo honderden bezoekers aan.

Het probleem is alleen dat je met papieren deelnameformulieren uiteindelijk teveel deelnemers mist. Mensen raken het formuliertje kwijt, vinden het teveel moeite, hebben even geen tijd, maken hun inschrijving niet af…

Goboony zat bovendien midden in een succesvol Crowdfunding traject, dus er was weinig capaciteit om heel veel werk in een beursactie te steken. Ze vroegen zich af:

Hoe kunnen we de beursactie zo breed mogelijk verspreiden, zonder dat we er heel veel werk van krijgen?

Stap 2. Maak een Rocket Plan

BusinessRocketeer werd gevraagd om mee te denken over het digitaliseren en boosten van de beursactie. Samen bedachten we het volgende plan:

  • Vraag bezoekers of ze mee willen doen aan de actie
  • Stuur ze direct (na toestemming) een deelname mail toe vanaf mobiel
  • De link in de email leidt naar een online deelname pagina (zie onder)
  • Daar wordt gevraagd naar jouw favoriete bestemming om met een camper naartoe te gaan
  • De deelname pagina werd tevens gepromoot via Facebook
  • Deelnemers kunnen heel gemakkelijk hun vrienden uitnodigen
  • Deelnemers krijgen geautomatiseerde mails over de voortgang van de actie
  • Er wordt een winnaar getrokken uit de database: de leukste ingezonden ‘favoriete Boony’
  • De winnaar krijgt persoonlijk bericht
  • Een mailcampagne informeert de ‘verliezers’
  • De ‘verliezers’ krijgen een kortingscode om een camper te boeken met een interessante korting

oane-hettema-business-rocketeer-digitale-marketing-mkb
Op zich is iets weggeven op een beurs niks bijzonders. Ik wilde een actie met meer impact, ook buiten de beurs met e-mail en social media. En dat zonder er heel veel werk van te hebben. Dat is mooi gelukt.

Oane Hettema – CMO Goboony

Stap 3. Richt de instrumenten in

We hebben een mobiele-pagina gemaakt voor het invullen van voornaam en email adres. Deze mini-pagina is gemaakt in Instapage. De automatisering erachter met ActiveCampaign. De bezoeker krijgt zo een deelname mail toegestuurd, met een link naar een deelname pagina.

De deelname pagina is ook gemaakt in Instapage en wederom gekoppeld aan ActiveCampaign. Deze wordt ontworpen in drie delen:

  1. Je geeft eerst je favoriete ‘Boony’ op. Deze uitdrukking komt uit Nieuw Zeeland: ‘in the boony’ betekent daar dat je lekker ergens ‘in the middle of nowhere’ bent.
  2. Vervolgens wordt er op een vervolgpagina in het deelnameformulier gevraagd naar je favoriete camperstijl, voor latere segmentatie.
  3. In de laatste stap van het formulier kun je nog vrienden uitnodigen om ook mee te doen.

Op Facebook wordt een promotie ingericht om mee te doen aan de actie. Iedereen die klikt komt terecht op de deelname pagina.

Alle instrumenten zijn ingericht net als bij SpaceX: deze raket moet opnieuw gebruikt kunnen worden. Lukt het om met deze instrumenten meer deelnemers te trekken?

Goboony-deelname-win-een-camper-reis-digitale-marketing

Stap 4. LAUNCH

De actie is gaan lopen, zes Goboony ‘proppers’ hebben gedurende de vijf beursdagen honderden mensen uitgenodigd om mee te doen. Door de promotie wordt ook via Facebook lekker meegedaan aan de actie. En vele deelnemers hebben ook hun vrienden uitgenodigd om mee te doen.

Uit de vele inzendingen wordt Marleen gekozen als winnaar. Zij wilde ‘dolgraag de Campervakantie ontdekken, met je eigen vakantiehuis op waanzinnige locaties terechtkomen, na een lekker ontbijtje het avontuur weer tegemoet rijden, op weg naar Zuid Frankrijk’.

Marleen gaat deze zomer gratis op vakantie met een camper style ‘Familie’!

Stap 5. Het resultaat

De campagne rondom de beurs in Utrecht zorgde voor 791 nieuwe relaties op de mailinglijst. Meer dan 12000 mensen zijn (opnieuw) bekend geraakt met Goboony. Van de verliezers hebben 12 man de kortingscode gebruikt en direct een campervakantie geboekt. Maar daar blijft het niet bij.

oane-hettema-business-rocketeer-digitale-marketing-mkb
Deze digitale beursactie met BusinessRocketeer is als een SpaceX raket: je kunt ‘m hergebruiken.

Oane Hettema – CMO Goboony

Stap 6. Laat de groeimachine draaien

Net als bij SpaceX worden deze instrumenten opnieuw ingezet bij een volgende actie. Op de beurs in Antwerpen is nogmaals een vergelijkbaar resultaat behaald, zonder dat hier noemenswaardige marketingkosten voor nodig waren.

De winnaars werken mee aan een leuk reisverslag, met foto’s, video, een dagboek, etc. Deze verhalen kunnen weer worden gedeeld op de website, en via de bijna 2000 man op de mailinglijst.

Zo blijft Goboony in contact met deze nieuwe relaties, en vergroten ze de kans dat ze ergens in de toekomst besluiten om alsnog een camper te gaan huren.

En iedere keer als de actie opnieuw wordt uitgevoerd, groeit Goboony.

Business to business ondernemers strategie digitale marketing lead generatie

Update: beurs in Parma

Ondertussen heeft een vergelijkbare promotie tijdens een 7-daagse beurs in Parma gedraaid. Campereigenaren konden zich inschrijven voor een jaar lang gratis gebruik van de app ‘CamperContact’ twv €5,50. Hierbij werd direct achterhaald of men interesse heeft in verhuur. De actie heeft honderden verhuurders van campers opgeleverd.

goboony-beurs

De Goboony beursactie met een digitale marketing boost levert meer leads op dan een gewone beursactie met flyers. Omdat je de actie kunt hergebruiken blijft de actie dit jaar en ook de komende jaren boekingen opleveren. Het neerzetten van de marketing instrumenten kostte eenmalig 3000 euro, en een paar tientjes per maand aan software abonnementen. Organisatorisch hoefde Goboony niets te veranderen om deze extra business te kunnen realiseren: er werden immers bestaande diensten verkocht via hun bestaande camperplatform. 

Over de organisatie:
Goboony is een platform waar ruim 1800 campereigenaren hun camper te huur aanbieden. Inmiddels hebben ze ruim 17500 mensen blij gemaakt met een campervakantie. Goboony is nu in 4 landen actief: Nederland, België, Groot Brittannië en Italië. Ze zijn hard op weg om de grootste camper community van Europa te worden. Hiervoor werd onlangs €690.000 opgehaald met een succesvolle crowdfunding-campagne.

Aantal fte: 25

Gratis e-book

Hoe je makkelijk nieuwe zakelijke klanten krijgt zonder lastige salestrajecten

Slimme Marketing en Sales voor B2B Ondernemers Raket

LAAT ME ZIEN HOE DIT WERKT

Preview
modal-

“Lekker boekje!”
Arjan Yspeert – Auteur ‘De Vrije Adviseur’