Hoe help je 9 internationale Energy Startups om zich voor te bereiden op hun elevator pitch?

Rockstart ondersteunt internationale startups om op te kunnen schalen, door ze toegang te geven tot kapitaal, klanten en kennis. Freerk Bisschop is de programmamanager van Smart Energy. Hij heeft zelf veel ervaring opgedaan als ondernemer en investeerder in sustainable energy and cleantech en vroeg me of ik de 9 startups van dit jaar wilde coachen. Geweldig! We hebben in totaal 3 trainingen gegeven, die normaliter onderdeel zijn van de Rocket Sessies. Met deze trainingen konden ze zich gericht voorbereiden op hun pitch tijdens ‘Demo Day’ voor investeerders en potentiële klanten.

Rockstart Smart Energy Accelerator 2018

In de jaargang van 2018 worden 9 Smart Energy Startups begeleid uit India, Nigeria, Portugal, Spanje, Duitsland en Nederland:

Training 1: zo leer je je doelgroep extreem goed kennen

Innovatieve startups hebben vaak moeite om nieuwe leads te benaderen en laagdrempelig aan te spreken. Er is vaak sprake van een technisch hoogwaardig product of dienst, wat veel uitleg behoeft. Deze focus op techniek schrikt vaak af in de kennismakingsfase. Dat heb ik vroeger zelf aan den lijve ondervonden. Om je doelgroep goed te kunnen overtuigen van het nut van jouw innovatie, zul je glashelder uit moeten kunnen leggen welke problemen je oplost en wat dat voor positieve gevolgen dat heeft voor jouw doelgroep. De voor- en na matrix helpt je hier als volgt bij. 

Als je kijkt naar jouw ideale klant: die ene die bijna alles bij jou koopt. Ja die.

Wat heeft die klant, na aankoop van jouw product of dienst? En hoe verschilt dit van wat deze klant voordat deze jouw product kocht?

En wat voelt die klant? Voor aankoop? En erna?

Hoe ziet zijn of haar gemiddelde dag eruit? Voordat deze jouw product kocht? En hoe ziet die zelfde dag eruit, na aankoop van jouw product?

Wat is zijn status? Voor en na aankoop?

Als je dit inzichtelijk weet te maken, dan leer je je ideale klant extreem goed kennen. En je weet precies hoe jij het verschil kunt maken, zonder al teveel nadruk op de techniek te leggen. Dat kun je genadeloos inzetten in je marketing en sales, om een ijzersterk verhaal neer te zetten richting je andere relaties.

Bekijk hier de video: 

Training 2: de Business Mini Pitch

Kun jij aan een potentiële klant in drie zinnen uitleggen wat jouw meerwaarde voor hem is? En snapt hij jou dan DIRECT?

Dat is wat je kunt bereiken met een Business Minipitch.

De Business Mini Pitch is een aantal zinnen die haarfijn duidelijk maken wat jouw toegevoegde waarde is en wat jouw klant hier aan heeft. Denk aan een Elevator Pitch die al bij de 2e verdieping succesvol is!

business-rocketeer-mini-pitch-rockstart

Hier kun je de volledige training volgen

Training 3: de Perfecte SalesPitch

Je kunt de beslissing van jouw potentiële klant versnellen – in jouw voordeel – met een zorgvuldig opgebouwde SalesPitch.

Gelukkig is daar al heel veel onderzoek naar gedaan, dus dat hoeven we niet opnieuw te verzinnen. De salespitch is opgebouwd volgens een bewezen structuur, waarbij je de volgende stappen doorloopt:

Het resultaat

Door te beginnen met de voor- en na-matrix kregen de ondernemers meer inzicht in de invloed van hun product of dienst: die gaat duidelijk verder dan alleen de innovatieve techniek. De ondernemers ontdekten hierdoor wat hun innovatie teweeg brengt bij hun doelgroep. Dit konden ze vervolgens meteen in hun pitch verwerken, zodat ze hiermee (nog) krachtiger binnenkomen bij hun doelgroep. Hier vind je de video’s van de presentaties van de 9 startups.