Kun jij aan een potentiële klant in een paar zinnen uitleggen wat jouw meerwaarde voor hem is? En snapt hij jou dan DIRECT? Dat is wat we hier gaan doen: we gaan jouw Business Minipitch maken. De Business Mini Pitch is een aantal zinnen die haarfijn duidelijk maken wat jouw toegevoegde waarde is en wat jouw klant hier aan heeft. Denk aan een Elevator Pitch die al bij de 2e verdieping succesvol is!
Zo’n minipitch werkt heel goed op een website.
Waarom?
Met een Business Mini Pitch weet je bezoeker al in de eerste 3 seconden kunt laten dat ‘ie bij jou goed zit.
Zo’n bezoeker blijft geheid plakken, zodat deze de tijd neemt om verder te kijken, bijvoorbeeld om jouw weggever te bekijken.
Voorbeeld Business Minipitch: De InnovatieWasstraat van Kim Spinder
Een mooi voorbeeld van een Business Minipitch is van Kim Spinder.
Kim vond het lastig dat ze altijd zoveel maatwerk trajecten deed. Denk aan innovatietrajecten voor grote organisaties zoals KLM, Bavaria, Provincies, Ministeries, etc. Dat was vaak maatwerk en dat is moeilijk in een paar zinnen te vatten. Dus hebben we een minipitch met haar gemaakt.
We zijn begonnen met het verzinnen van een sterke Business Alias en bedachten ‘de InnovatieWasstraat’. Met daarop als toelichting: ‘Een praktische uitgekiende methode waardoor jouw organisatie weer merkbaar beter kan innoveren’. Net als bij een auto: vies – wasstraat – schoon.
Dit communiceert echt heel makkelijk, het is voor een potentiële klant binnen een paar seconden duidelijk wat Kim haar meerwaarde is.
Zo maak je een Business Mini Pitch
Een Minipitch bestaat uit 2 delen:
- een Krachtige Oneliner
- en een Ultrakorte Toelichting daarop
We gaan er in deze training van uit dat je al een Business Alias hebt verzonnen, en dat je ook al weet wat je weggever en je instapper wordt. Die geven namelijk een belangrijk denkkader voor je Mini Pitch.
We beginnen met de Ultrakorte Toelichting. Want als je die eenmaal strak op papier hebt komt de Krachtige Oneliner makkelijker bovendrijven.
Eerst bedenken we de Ultrakorte Toelichting
Nu je heel goed weet wat je verkoopt en in welke stappen, gaan we terug naar de toegevoegde waarde ervan. Want daarmee gaan we een Ultrakorte Toelichting schrijven. En dat lijkt een beetje vreemd, omdat je OneLiner nog niet klaar is. Maar zo is het nu eenmaal makkelijker.
De Ultrakorte Toelichting bestaat uit hooguit een paar regels tekst. Ze moeten zo zijn opgesteld dat je eigenlijk meteen getriggered bent. Het ‘holbewoner brein’ van je klant moet hiermee worden aangesproken:
Hé, interessant. Dat is voor mij, dat is nuttig voor mij, daarmee los ik mijn probleem op! Gaaf!
De ultrakorte toelichting bestaat uit een 3 onderdelen:
- Wat heeft de klant aan jou
- Wat bereikt hij of zij daarmee
- Iets met een twist, het mag best persoonlijk zijn, het moet raken
Voorbeeld: De DossierDoctors
Wat heb jij aan ons: Wij willen jouw premies graag zo eerlijk, optimaal, helder en zo laag mogelijk krijgen. En houden.
Wat bereik je daar mee: Zo heb je er geen omkijken meer naar. En heb jij het toch bijzonder strak geregeld.
Iets met een twist: Noem het een tik, maar wij doen dit graag.
Voorbeeld: Het Vertrouwensbureau
Wat heb jij aan ons: Geef je medewerkers de mogelijkheid om een beroep te doen op een externe vertrouwenspersoon.
Wat bereik je daar mee: Zo voorkom je erger, en de werksfeer klaart direct op.
Iets met een twist: Een dreigend conflict heeft direct invloed op de werksfeer. Escalatie dreigt al snel.
Nu jij.
1. Wat heeft je klant aan jou?
Denk hierbij aan je favoriete klant. Wat zegt hij over jou tegen een vakgenoot? ‘Je moet echt eens gaan praten met Henk, want die is goed in/helpt je met/kan dit voor je regelen, zus en zo voor je betekenen’.
2. Wat bereikt jouw klant daarmee
Wat is het resultaat van jouw werk? Denk weer aan je favoriete klant: waarover schept hij op? ‘Mijn verzuim is veel lager, ik bespaar een hoop, veel meer omzet, tevreden klanten, geen stress meer, etc.’
3. Verzin iets met een twist
Dit is vaak iets persoonlijks, iets wat je vaak tegen je favoriete klant zegt als je deze ook informeel kent. ‘Dit vind ik machtig mooi, daar kom ik mijn bed voor uit, mag je me altijd voor bellen, doe ik op zondag voor je, ik zorg dat je door het dak gaat’. Een negatieve twist kan ook: ‘Als je niks meer van de grond krijgt, ben je totaal stuurloos, zit iedereen op de bank, etc.’
Nu combineer je de 3 stukken tekst tot een lopend geheel
Als je in 3-4 zinnen een tekst hebt die hout snijdt, kun je deze gaan fijn slijpen. Stem de zinnen goed op elkaar af zodat het een samenhangend verhaaltje is wat je zo kunt opzeggen. Het kan zijn dat je de volgorde moet aanpassen. Dat is geen enkel probleem. Het moet gewoon lekker rollen!
Voorbeeld DossierDoctors
Bij de DossierDoctors hebben we de volgorde omgegooid, voor wat meer impact:
Noem het een tik, maar wij doen dit graag. Wij willen jouw premies graag zo eerlijk, optimaal, helder en zo laag mogelijk krijgen. En houden. Zo heb je er geen omkijken meer naar. En heb jij het toch bijzonder strak geregeld.
Voorbeeld Het Vertrouwensbureau
Ook bij Het Vertrouwensbureau hebben we de volgorde omgedraaid:
Een dreigend conflict heeft direct invloed op de werksfeer. Escalatie dreigt al snel. Geef je medewerkers de mogelijkheid om een beroep te doen op een externe vertrouwenspersoon. Zo voorkom je erger, en de werksfeer klaart direct op.
Voorbeeld: InnovatieWasstraat
Als je de onderdelen van de InnovatieWasstraat bij elkaar voegt en in een lekker klinkende volgorde zet krijg je het volgende:
Ga door de InnovatieWasstraat. Met deze praktische en uitgekiende methode kan je organisatie weer merkbaar beter innoveren.
Je bent nu klaar om er een Krachtige Oneliner aan toe te voegen. Snel verder naar de volgende module!
Nu bedenken we een Krachtige Oneliner
Nu we de tekst van je Minipitch af hebben, gaan we ‘m samenvatten met een Knallende Oneliner.
Latente of Manifeste behoefte
Is jouw klant zich bewust van zijn probleem? En gemotiveerd op zoek naar een oplossing? Dan is de behoefte manifest. In dit geval kun je heel direct zijn en jouw toegevoegde waarde kort noemen. Heeft jouw klant honger en zin in pizza? Dan is ‘De lekkerste pizza in Groningen’ een hele directe en duidelijke Oneliner.
Maar meestal is de behoefte van jouw klant niet zo manifest. Meestal knaagt er wel wat, maar is jouw klant zich nog niet zo bewust van het probleem. Als je geen honger hebt, dan heb je ook geen boodschap aan de lekkerste pizza in Groningen. Je moet je klant dus bewust maken van zijn latente behoefte. Dat kan op twee manieren: met Plakken of met Schuren.
Plakken of Schuren
Je kunt met je Oneliner 2 kanten op: of je gaat plakken, of je gaat schuren.
Met Plakken ga je het positieve effect van jouw meerwaarde benoemen. Met Schuren ga je de pijn van je klant aanstippen. Beide zorgen ervoor dat je klant zich meer bewust wordt van zijn probleem. En dat jouw oplossing hem gaat helpen.
Voorbeeld Schuren: Incident Intelligence
Voor Incident Intelligence is gekozen voor een schurende Oneliner:
‘Ontdekt jouw klant de storing sneller dan jijzelf?’
Dat zet je aan tot nadenken. Oei. Ja dat gebeurt soms. Dat moeten we niet meer hebben!
Voorbeeld Plakken: ZorgeloosVrij
‘Dat gun je je kind, dat gun je jezelf’
Hier word je rustig van. Het brengt je in de gewenste situatie. Ik wil Zorgeloos Vrij kunnen hebben. En mijn kind ook. Dat gun ik mijn kind. En dat mag ik mezelf ook gunnen.
Jouw situatie
Kijk nu eerst in welke situatie jij zit.
Manifeste behoefte | Latente behoefte |
Is jouw potentiële klant zich bewust van zijn probleem? | Is jouw potentiële klant zich niet (zo) bewust van zijn probleem? |
Is hij gemotiveerd met een oplossing bezig? | En/of niet (zo) gemotiveerd met een oplossing bezig? |
Vat de toegevoegde waarde van jouw product of dienst kort en duidelijk samen: Lekkere Pizza! | Maak jouw meerwaarde duidelijk door te plakken of te schuren. |
Plakken: spiegel de gewenste situatie voor | |
Schuren: maak het probleem ‘pijnlijk’ duidelijk |
Jouw Oneliner voor een Manifeste Behoefte maken
Heb jij te maken met een Manifeste behoefte? Bedenk dan nu jouw Oneliner door de volgende vragen te stellen:
- Welk probleem los jij op?
- Welk optimaal resultaat ga jij realiseren?
- Welke nummer 1 positie kun jij claimen?
- Ben jij de beste, de goedkoopste, meest ervaren, etc.
- Welk statement durf je te maken? Durf te overdrijven.
.
Jouw Oneliner voor Latente behoefte: Plakken
Heb jij te maken met een Latente Behoefte? Wil je de positieve kant van jouw meerwaarde voorspiegelen? Bedenk dan nu jouw Oneliner door de volgende vragen te stellen:
- Welk optimaal resultaat mist jouw doelgroep misschien wel?
- Welke vraag kun je je doelgroep hierover stellen? Bedenk een treffende vraag
- Denk aan: Wil jij vaker vrij/relaxed/fit zijn? Zou jouw administratie wel wat makkelijker mogen? Mag het wel wat gezelliger/leuker/succesvoller/slimmer zijn? Zou het het niet makkelijker willen doen?
- Het hoeft niet altijd met een vraag, maar dit kan je ook op een spoor brengen: Je zou veel vaker vrij kunnen zijn!
.
Jouw Oneliner voor Latente behoefte: Schuren
- Heb jij te maken met een Latente Behoefte? Wil je de pijnlijke kant aanstippen die jij met jouw meerwaarde kunt oplossen? Bedenk dan nu jouw Oneliner door de volgende vragen te stellen:
- Welke ongewenste situatie moet jouw doelgroep absoluut voorkomen?
- Waar wil jij ze voor behoeden?
- Welke vraag kun je je doelgroep hierover stellen?
- Denk aan: Wil jij af van je drukte/stress/vermoeidheid? Heb jij ook zoveel geouwehoer met je administratie? Mag het wel wat minder saai? Komt er nooit wat van de grond? Kost het vaak teveel moeite? Blijf je liever ouderwets werken?
- Ook dit hoeft niet altijd een vraag op te leveren: Het hoeft niet altijd zoveel moeite te kosten! Zo gaat het je nooit lukken! Zo ga je klanten verliezen…
4. Combineren en afmaken
Combineer nu je Knallende Oneliner met je Ultrakorte Toelichting om je minipitch af te maken.
Het werkt heel goed om eerst alles nog eens op één scherm te zetten. Want dat wil je straks op je website ook: daar wil je dat bezoekers binnen 3 seconden blijven plakken. Je kunt je Minipitch trouwens ook heel goed op je LinkedIn profiel gebruiken. Slijp je pitch fijn tot het vertrouwd voelt. Leg ‘m eens voor in je omgeving!
Voorbeeld: Driven by Data
Als je de onderdelen van het Platform Driven by Data bij elkaar voegt en lekker laat lopen krijg je het volgende:
Voorbeeld: BlockchainRealisten
Als je de onderdelen van de BlockchainRealisten bij elkaar voegt en lekker laat lopen krijg je het volgende:
Wat moet jouw organisatie met Blockchain?
De Blockchain Revolutie brengt een enorme hype met zich mee, met sterk overspannen verwachtingen. Wij halen de hype eraf en laten je zien wat wel en wat niet kan. Samen onderzoeken we écht kansrijke toepassingen in jouw organisatie en supplychain: toepassingen die daadwerkelijk tot meer efficiency, betrouwbaarheid en zekerheid kunnen leiden.
Voorbeeld: DossierDoctors
Als je de onderdelen van de DossierDoctors bij elkaar voegt en lekker laat lopen krijg je het volgende:
Wij pakken je arbeidsongeschiktheidspremies aan.
Noem het een tik, maar wij doen dit graag. Wij willen jouw premies graag zo eerlijk, optimaal, helder en zo laag mogelijk krijgen. En houden. Zo heb je er geen omkijken meer naar. En heb jij het toch bijzonder strak geregeld.
Ik heb samen met Ivo de InnovatieWasstraat bedacht. Dat communiceert heel makkelijk, mensen weten meteen wat ze aan me hebben.
Kim Spinder – Veel gevraagd spreker – Innovator