Geef een digitale boost aan je bestaande marketing en sales [Laaghangend Fruit 2 van 3]

Als je een ondernemer vraag wat hij wil bereiken, dan hoor je meestal ‘IK WIL GROEIEN’. Mooi! Zonder ambitie kun je niet ondernemen. Groei staat voor de gemiddelde ondernemer gelijk aan ‘nieuwe klanten binnenhalen’. Dat kan, maar als je slim bent ga je eerst laaghangende fruit plukken. Dan kun je sneller groeien, met veel minder moeite. En dat geeft je weer een sterkere basis om daarna vol voor new business te gaan. In deze Laaghangend Fruit Serie geef ik je 3 strategieën die geweldig effectief zijn. Ze zorgen voor versnelde groei en een sterke basis. In dit artikel geef ik je de tweede strategie:

2. Geef een digitale boost aan je bestaande marketing en sales

pexels-photo-908282

Als je als ondernemer al een paar jaar bezig bent heb je geheid tientallen klanten. Als je die allemaal 1 op 1 wilt benaderen met een nieuw product, dan is dat een flink karwei. Het kost enorm veel tijd en je raakt snel het overzicht kwijt wie je moet opvolgen. Ook is niet goed te zien hoeveel resultaat je actie heeft gehad. Als je digitale instrumenten toevoegt aan je actie, dan kun je je klanten sneller en vaker benaderen. Denk aan emailmarketing, landingspagina’s en social media.

Dit moet je doen om slim te digitaliseren:

  • Ik adviseer je om een actie minimaal te beginnen vanuit een email marketing systeem, dan weet je precies wie de mail heeft geopend en wie heeft geklikt op jouw aanbod.
  • Je kunt jezelf zelfs een alert sturen wanneer iemand informatie opvraagt, zodat je direct persoonlijk kunt opvolgen.
  • Je kunt zien welke mails goed werken (% openen en % clicks) en zo je effectiviteit steeds verder vergroten.
  • Wanneer je een webpagina of leadpage toevoegt aan je actie, dan kun je je klant direct al flink veel informatie geven, zeker wanneer je foto’s en video toevoegt. Je hoeft dan bij je persoonlijke opvolging minder tijd en moeite te besteden.
  • Sommige producten kun je zelfs helemaal digitaal door je klant laten afnemen, zeker als het een weggevertje is.
  • Heb je geen mailinglist? Je kunt je aanbod ook delen in je netwerk via LinkedIn of Facebook, met een link naar je landingspagina. Dat is overigens ook heel geschikt als een extra kanaal naast email, om je bestaande relaties te benaderen.
  • Nog een optie: stuur een Whatsapp bericht met een link naar je landingspagina.
  • Tip: zet een aantal inspirerende klantcases oftewel succesverhalen op je website en je landingspagina. Dan vertelt jouw klant hoe goed jij bent!

Waarom geeft digitale marketing een boost aan je marketing en sales?

Het mooie van digitale marketing is, dat je snel de interesse kunt peilen en deze heel gericht kunt laten opvolgen. Zo kan sales zich richten op de meest kansrijke contacten. Digitale materialen kunnen jouw relaties al grotendeels voorinformeren, zodat sales minder tijd hoeft te besteden. Een actie kan zo groter worden opgezet en sneller worden opgevolgd, met minder mankracht. Digitale marketing is ook nog eens heel goed meetbaar, waardoor je steeds beter weet wat wel en niet goed werkt onder jouw doelgroep. Als je digitale marketing nog niet structureel inzet adviseer ik je om dit zo snel mogelijk op te pakken. Dat snelle resultaat is geweldig, en het scheelt sales een hoop gepraat met de verkeerde personen. Ze zullen je dankbaar zijn.

Klantcase: Hoe de DossierDoctors premies omlaag krijgen, en waarom ze deze kennis ieder jaar weer weggeven

MKB Ondernemer Thijs Oosterhuis van de DossierDoctors begeleidt ondernemingen (groot MKB en daarboven) op het gebied van arbeidsongeschiktheidspremies. Met hun kennis zijn ze de markt altijd een stap voor. Hij weet precies hoe zijn klanten kunnen besparen, en die kennis geeft hij ieder jaar weg. Klanten zijn daar natuurlijk blij mee. In deze case lees je hoe hij dat doet, en hoe je dit zelf ook kunt doen.

Ieder jaar mailen we onze relaties met de Premie Reductie Analyse: deze levert direct kennis en geld op en dat schept vertrouwen.

Thijs Oosterhuis – DossierDoctors

Conclusie

Als je wilt groeien als ondernemer, dan is het slim om eerst voor laaghangend fruit te gaan. Met digitale marketing als aanvulling op ‘good old sales’ kun je je campagnes veel krachtiger opzetten: je kunt de interesse onder je relaties sneller peilen, meer voorinformatie geven en vervolgens heel gericht opvolgen. Zo zet je je sales heel efficiënt in. Omdat digitale marketing goed meetbaar is, weet je ook steeds beter wat wel en wat niet goed werkt onder jouw doelgroep.

Wil je meer weten over het boosten van je marketing en sales met digitale instrumenten? Lees dan ook even deze artikelen: