Jan Wibbens was tot voor kort mede-eigenaar van Wibbens arbeidskundig advies. Hij heeft zijn aandelen verkocht, behalve het onderdeel vertrouwenswerk. Dat moet opnieuw in de markt worden gezet. BusinessRocketeer wordt gevraagd om Jan te helpen met het lanceren van: Hét Vertrouwensbureau. Dat is mooi gelukt, klanten reageren positief en ook nieuwe relaties zien snel de toegevoegde waarde. En dat verslapt geen moment: ook na de introductie worden de relaties onderhouden door nuttige kennis te blijven leveren via mail en LinkedIn. Leer in 6 eenvoudige stappen hoe jij dit ook kunt bereiken.
Stap 1. Stel je doel
Jan is een ervaren externe vertrouwenspersoon, met name zijn deskundigheid als pre-mediator zorgt voor verheldering en rust. Van daaruit worden oplossingsrichtingen geadviseerd, zodat de betrokken partijen nieuwe keuzes kunnen maken. Jan vroeg zich af:
Hoe kunnen we het nieuwe vertrouwensbureau duidelijk introduceren in het bestaande netwerk? En hoe kunnen we dit ook digitaal meteen goed aanpakken?
Er was haast bij: de eerste opdrachten liepen al, en Jan wilde professioneel kunnen leveren aan de betrokken opdrachtgevers.
Ik wilde alles meteen goed neerzetten: de diensten, website, mail en vooral ook LinkedIn.
Jan Wibbens – Hét Vertrouwensbureau
Stap 2. Maak een Rocket Plan
Om een gestructureerde basis te leggen in de marketing en sales zijn we gaan zitten in een Rocket Plan Traject. Samen bedachten we een strategie om Hét Vertrouwensbureau neer te zetten als een nieuwe organisatie:
- De werkwijze van Hét Vertrouwensbureau als methode moet helder worden uitgelegd;
- Via mail, bezoeken, de website en LinkedIn gaan we Hét Vertrouwensbureau introduceren in het bestaande netwerk;
- Daarbij hebben we ook iets weg te geven: een procedure die je kunt hanteren in conflictsituaties;
- We helpen klanten met informatieve cases en artikelen en verspreiden deze met mail en op LinkedIn;
- Hiermee trekken we ook nieuwe relaties aan.
Stap 3. Richt de instrumenten in
Hét Vertrouwensbureau had al een mooie nieuwe huisstijl laten maken. Deze is als basis gebruikt bij het neerzetten van de website, op hetvtb.nl.
Om de methode en de diensten van Hét Vertrouwensbureau toe te lichten wordt van het beeldmerk een aantal varianten gemaakt. Deze afbeeldingen worden op de website gebruikt.
De website besteedt veel aandacht aan de landelijk dekkende oplossing in meerdere disciplines rondom vertrouwensdiensten. Jan is dan wel alleen eigenaar, maar hij biedt voor ieder geschil teams op maat met een totaaloplossing.
Er wordt een procedure uitgewerkt en opgemaakt, en deze wordt als download aangeboden op de homepage en op een landingspagina. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen een variant voor scholen en een variant voor overige organisaties. De procedure is na inschrijven direct te downloaden. Een automatisering in ActiveCampaign zorgt nog voor het nazenden van een persoonlijke mail met een downloadlink.
Stap 4. LAUNCH
De website is als eerste live gezet, zodat de eerste opdrachten konden worden opgeleverd vanuit een duidelijk herkenbare organisatie. Daarna wordt het netwerk via mail op de hoogte gebracht en op LinkedIn worden de eerste artikelen gedeeld. Hét Vertrouwensbureau is in business!
Stap 5. Het resultaat
De introductie is nog maar net achter de rug en de eerste resultaten zijn zichtbaar: Hét Vertrouwensbureau wordt positief ontvangen. De meeste opdrachtgevers ervaren het meteen als ‘vertrouwd’ en ‘professioneel’. De procedure op de website wordt meteen een aantal keer gedownload. Het eerste artikel op LinkedIn, over de methode van Hét Vertrouwensbureau, wordt door bijna een vijfde van Jan’s netwerk gelezen en 22 keer geliked:
Mijn klanten reageren positief en nieuwe relaties snappen direct waar wij ze goed mee kunnen helpen.
Jan Wibbens – Hét Vertrouwensbureau
Stap 6. Continue aandacht voor relaties
We zijn nog druk bezig met het schrijven van klantcases en een aantal kennisartikelen. Daarmee gaan we de mail-automatisering vullen en nieuwsbrieven maken, zodat geïnteresseerde relaties regelmatig nuttige kennis over vertrouwenswerk krijgen. Hiermee kunnen we de relaties (nog) beter onderhouden dan met alleen persoonlijk contact. Zo is Hét Vertrouwensbureau bovendien altijd dichtbij: ze zijn vanuit de website, mail of de eerder gedownloade procedure met een paar kliks of met één telefoontje in te schakelen bij een dreigend conflict. En daar wil je als opdrachtgever niet te lang mee wachten, want escalatie dreigt al snel.
De introductie van Hét Vertrouwensbureau met een combinatie van digitale instrumenten en direct contact zorgde voor snelheid, duidelijkheid en meteen een positief imago. Dat was met traditionele marketing en sales niet gelukt. Zolang Hét Vertrouwensbureau de relaties onderhoudt met direct contact én email én LinkedIn, zal dit ook de komende jaren zijn vruchten afwerpen.
Over de organisatie:
Hét Vertrouwensbureau helpt bij geschillen en conflictsituaties. Ook op scholen, waar vertrouwenszaken net even anders lopen. Dat begint met verheldering: een vertrouwelijke intake om het complete verhaal van álle betrokkenen te achterhalen. Vervolgens worden de mogelijke oplossingsrichtingen geadviseerd, die ook daadwerkelijk door een team van specialisten uitgevoerd kunnen worden.